Zachęcamy szkoły i przedszkola do skorzystania z naszej oferty edukacyjnej. Poniżej prezentujemy bogaty wybór tematów zajęć, jakie możemy przeprowadzić lub zorganizować. W celu ustalenia szczegółów prosimy kontaktować się z bibliotekarzami poszczególnych filii.


Jak kot CZARNY z BIAŁYM kotem umówiły się pod płotem

Tytuł spotkania został zaczerpnięty z wiersza Marcina Brykczyńskiego. W trakcie zajęć zaproponujemy dzieciom zabawy graficzne w programie Tux Paint inspirowane poezją dziecięcą z tomiku pt. „Czarno na białym” oraz budowanie prostych płaskich konstrukcji z klocków K'nex.

Groszki

„Groszki” w Teatrzyku Papierowym KAMISHIBAI i zabawy graficzne w programie Tux Paint pt. EMOTIKONY uśmiechniętego, smutnego, wesołego i zawstydzonego „Groszka”. Zabawa literacka, ruchowa i w programie graficznym.

 

Cztery zwykłe miski

„Cztery zwykłe miski” Iwony Chmielewskiej to książka, która inspiruje do rozmowy na temat ilustracji i jej prostego, ale ważnego przekazu „nie wszyscy mają to samo, tyle samo i tak samo”. Dzieci w trakcie zajęć wykonają swoją ilustrację mając do dyspozycji cztery wycięte z szarego papieru „miski”. W przestrzeni klocków K'nex stworzą proste, płaskie formy przedmiotów codziennego użytku.

Lato – piasek i zabawa

Co można zbudować z piasku? Czy piaskiem można malować? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas zajęć. Dzieci stworzą „piaskowe” prace plastyczne w programach graficznych.

Mrozem malowane

Tworzenie zimowych prac plastycznych w programie Tux Paint oraz konstruowanie z klocków K'nex.

Kolorowa jesień

Inspiracją do działań będą dary jesieni, które można znaleźć podczas jesiennych spacerów. Zabawy graficzne na stronach WWW i konstrukcyjne z klocków K'nex.

Wiosna na łące

Jakie owady spotkamy wiosną na łące? Co jedzą motyle? Czy mrówki są potrzebne? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas zajęć. Dzieci namalują kolorową łąkę w programie graficznym Tux-Paint, a z klocków K'nex wybudują zwierzęta, które można spotkać na łące.

Bajka prostokątna i kwadratowa

Temat realizowany w oparciu o publikację „Posłuchajcie bajki nowej, prostokątnej i kwadratowej” Danuty Wawiłow. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się z wybranych stron WWW, jak ułożyć parę królewską i Smoka Wawelskiego z figur geometrycznych, a z klocków K'nex zbudują kwadratowe królestwo.

Warsztaty w module MultiNauka & MultiTechnikapozwalają zrozumieć naukę przez praktyczne wykorzystanie nowych technologii. W czasie zajęć staramy się przybliżyć uczniom wiedzę poprzez przedstawienie historii architektury, malarstwa, inżynierii, animacji czy robotyki oraz pokazanie ciekawostek technologicznych, co ułatwia zrozumienie mechanizmów działania różnych zautomatyzowanych urządzeń, wykorzystywanych w przemyśle i życiu codziennym. Lekcje w tym module nie tylko popularyzują wiedzę w atrakcyjny dla młodego odbiorcy sposób, ale też uczą logicznego, twórczego i nowatorskiego myślenia oraz rozwijają wyobraźnię przestrzenną przez budowanie trójwymiarowych konstrukcji. Uczymy przez poszukiwanie i odkrywanie oraz rozwiązywanie problemów. Uczestnicy zajęć w tym module mogą samodzielnie wyszukiwać budowle w grafice 3D (np. wieże, mosty, stadiony), korzystając z aplikacji ARSighs. W celach pokazowych wykorzystujemy również model robota sensorycznego segregującego przedmioty.

Czas trwania: ok. 75 min.


1. Nasze kosmiczne sąsiedztwo

Co jest w naszym kosmicznym sąsiedztwie? Jak bada się kosmos? Co daje nam badanie kosmosu? Na te i inne pytania staramy się odpowiedzieć w trakcie zajęć. Po prezentacji można zbudować z klocków rakietę, wahadłowiec lub antenę satelitarną.


2. Robotyka – fantastyka naukowa a rzeczywistość

Celem zajęć jest wprowadzenie uczniów w świat robotów. Na przykładzie robotów wykorzystywanych np. w medycynie, ratownictwie czy przemyśle poznajemy świat, w którym roboty nas otaczają. W czasie prezentacji multimedialnej opowiadamy o typach i zastosowaniu robotów, przedstawiamy trzy prawa Asimowa, prezentujemy najlepsze roboty minionego roku oraz demonstrujemy model robota sensorycznego. Na lekcji uczniowie budują z klocków K'NEX roboty według projektu własnego lub z instrukcji.


3. XX wiek – epoka wynalazków

„Świat się kurczy”, bo przy coraz szerszej dostępności nowych technologii stajemy się globalną wioską, a to wszystko za sprawą wynalazków, które zrewolucjonizowały świat
w XX wieku. Zapraszamy na przegląd najważniejszych z nich i do budowania z klocków modeli tych wynalazków.


 4. Leonardo – genialny inżynier: dźwignie, przekładnie i śruby

W trakcie zajęć dzieci zapoznają się z najciekawszymi wynalazkami Leonarda oraz poznają zasady działania dźwigni, budując z klocków K'NEX, m.in. katapultę oraz znajdującą zastosowanie w technologiach kosmicznych śrubę Archimedesa.


5. Mosty – najdłuższe, największe i najciekawsze konstrukcje

Po prezentacji najciekawszych konstrukcji mostów na świecie uczniowie mogą wykazać się zdolnościami konstruktorskimi, budując modele mostów z klocków K'NEX.


 6. Mosty Wrocławia

Po prezentacji największych i najciekawszych mostów Wrocławia uczestnicy zajęć mogą wykazać się zdolnościami konstruktorskimi, budując modele mostów z klocków.


 7. Wrocławskie zabytki techniki 

W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć ciekawe obiekty z terenu całego Wrocławia, które są zabytkami, a których my tak nie postrzegamy. Pokażemy obiekty mające wkład w rozwój miasta i w jego stałe unowocześnianie. Po prezentacji uczniowie będą mogli zbudować modele z klocków wg własnych pomysłów.


8. Wieże – strzeliste konstrukcje

Lekcja o najwyższych konstrukcjach świata, najbardziej znanym obiekcie architektonicznym Paryża i o tym, czego symbolem jest wieża. Uczestnicy zajęć budują konstrukcje z klocków K'NEX oraz pracują w programie graficznym.


 9. Architektura nowoczesnego miasta

Podczas zajęć uczestnicy oglądają prezentację multimedialną o największych miastach świata, zastanawiają się, jakie problemy mogą mieć mieszkańcy Hongkongu czy Nowego Jorku; zapoznają się także z projektem „dynamicznej architektury” w Dubaju. Oglądane budowle są inspiracją do stworzenia „wielkiego miasta” z klocków K'NEX, w którym znajdą się także ruchome wieżowce.


10. Karuzele – diabelskie młyny

Kiedy i gdzie powstał pierwszy diabelski młyn? Ciekawe diabelskie młyny z całego świata, te największe, najbardziej znane i będące interesującymi ze względu na swoją konstrukcję. Wszystkie te informacje można uzyskać w trakcie naszej prezentacji. Uczniowie mogą z naszych klocków zbudować diabelskie młyny i karuzele z silnikami lub bez.


11. Rower – historia, budowa, przyszłość

Uczestnicy zajęć budują z klocków K'NEX rowery i proste modele przekładni, dzięki którym poznają podstawy mechaniki. Na lekcji przedstawione są też ciekawostki z historii roweru. Podczas prezentacji multimedialnej m.in. ciekawostki z historii roweru, np. pierwszych „maszyn do biegania”, informacje o obowiązkowym wyposażeniu roweru i zasadach bezpiecznej jazdy oraz pojazdy konstruowane przez entuzjastów i rowery przyszłości.


12. Łódki, stateczki, statki. Od dłubanki do pływających hoteli

W trakcie zajęć przedstawimy krótką historię statków, opowiemy o łodziach papirusowych i trzcinowych, łodziach Wikingów, statkach wielkich podróżników, najsłynniejszych transatlantykach oraz o następcach Titanica. Uczestnicy z klocków K’NEX mogą zbudować modele pojazdów tj. statki, łodzie, katamarany.


13. Wielcy odkrywcy i podróżnicy

Podczas warsztatów szlakiem najsławniejszych podróżników zwiedzamy najdalsze zakątki Ziemi.  Uczniowie dowiadują się, jak wyglądały wyprawy statkiem w średniowieczu, a jak współcześnie zdobywa się bieguny, natomiast w programie graficznym ilustrują ciekawe wyprawy i bezludne wyspy, a z klocków K’NEX budują modele pojazdów tj. statki, łodzie, katamarany.


14. Wizjonerzy sci-fi (uczniowie kl. V-VI SP + gimnazjaliści)

Prezentacja pomysłów siedmiu wielkich pisarzy, które po latach doczekały się realizacji. Próba zastanowienia się, czy dziś jesteśmy w stanie przedstawić pomysły z szansą na realizację w jakiejś nieokreślonej przyszłości. Próba zastanowienia się, co może dziś łączyć literaturę i film fantastyczny z nauką. Czy w odbiorze przeciętnego człowieka granice między fantastyką a nauką nie zacierają się. W części warsztatowej budowanie z klocków modeli nawiązujących do pomysłów wielkich autorów sci-fi.


15. Śladami impresjonistów

Prezentacja twórczości przedstawicieli kierunku oraz tworzenie obrazów naśladujących technikę charakterystyczną dla impresjonizmu w programie graficznym Corel Painter Essentials.


16.  Świat wykropkowany – pointylizm w sztuce

Prezentacja twórczości Georgesa Seurata oraz wykonywanie prac graficznych imitujących technikę artysty w programie graficznym Corel Painter Essentials.


17. Każdy może być van Goghiem

Prezentacja sylwetki oraz twórczości artysty oraz tworzenie obrazów techniką imitującą jego pędzel w programie graficznym Corel Painter Essentials.


18. Mona Lisa – kopia czy oryginał?

Prezentacja reprodukcji „Mona Lisy” wykonanych za pomocą różnych technik oraz tworzenie własnej kopii obrazu w programach graficznych.


19. Piaskowe fantazje

Prezentacja multimedialna arcydzieł zbudowanych z piasku, piaskowe animacje Ferenca Cakó oraz tworzenie mandali w programie graficznym.


20. Techniki animacji

Krótka historia filmu animowanego oraz tworzenie animacji w programie komputerowym Kai's SuperGoo.


21. Fotokomiks

Omówienie historii i rodzajów komiksu oraz tworzenie własnych prac w programie komputerowym. Uczestnicy powinni na zajęcia przynieść własne aparaty fotograficzne (3-4 sztuki na klasę).


22. Z książką przez wieki

Uczniowie zapoznają się z historią książki na przestrzeni wieków. Dowiedzą się, co to jest pismo klinowe i ile kosztowały pierwsze książki oraz kim był Jan Gutenberg. Uczestnicy warsztatów mogą zaprojektować okładki książek bądź stworzyć ilustracje do e-booków w programie Power Point z limerykami Szymborskiej, fragmentami „Króla Maciusia Pierwszego” Janusza Korczaka czy „Lokomotywy” Juliana Tuwima. Na życzenie nauczyciela możemy wykorzystać wiersze bądź fragmenty krótkich opowiadań aktualnie omawianych w klasie.


23. Pozytywne strony Internetu

Celem warsztatów jest uświadomienie uczestnikom zajęć zagrożeń związanych z poruszaniem się w wirtualnym świecie oraz promocja bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni. Powiemy, jakie są prawa i obowiązki użytkowników Internetu, przedstawimy zasady netykiety oraz zasady korzystania z materiałów udostępnianych w sieci i wskażemy, gdzie można szukać pomocy, kiedy coś w Internecie nas zaniepokoi lub jesteśmy ofiarami cyberprzemocy. Wskażemy też pozytywne strony Internetu, a uczestnicy warsztatów będą mogli połączyć naukę z zabawą, korzystając z ciekawych stron edukacyjnych.

Celem lekcji w module MultiPrzyroda jest poznanie flory i fauny charakterystycznej dla różnych kontynentów, w tym gatunków chronionych, utrwalenie i poszerzenie wiedzy związanej z opieką nad zwierzętami domowymi i z zachowaniem dzikich zwierząt oraz uświadomienie korzyści płynących z troski o środowisko naturalne. Warsztaty uczą obserwacji otaczającej nas natury, a także szacunku dla przyrody i tradycji oraz kształtują postawy proekologiczne.

W module MultiEkologia chcemy w formie zabawy zapoznać dzieci i młodzież z odnawialnymi źródłami energii, nowościami technologicznymi z użyciem zielonej energii, w tym ciekawymi przykładami rozwiązań architektonicznych z wykorzystaniem technologii przyjaznych środowisku naturalnemu i ludziom. W czasie zajęć przybliżamy mechanizmy działania elektrowni wykorzystujących tzw. zieloną energię na przykładzie urządzeń znajdujących się w MultiCentrum.

W programie warsztatów są: prezentacje multimedialne, praca przed komputerami w programach edukacyjnych i graficznych oraz budowanie ruchomych konstrukcji z klocków K’NEX zasilanych energią słońca. Uczestnicy zajęć, oprócz przyswajania wiedzy, uczą się logicznego myślenia i współpracy w grupie, rozwijają talent konstruktorski i plastyczny oraz wyobraźnię przestrzenną. W czasie zajęć za pomocą aplikacji ARSights uczniowie mogą oglądać na dużym ekranie trójwymiarowe budowle.

Czas zajęć: ok. 75 minut


1. Dbamy o naszą planetę – wprowadzenie do ekologii

Ponieważ ochrona środowiska naturalnego stała się jednym z najważniejszych zadań współczesnego świata, na zajęciach zachęcimy do oszczędzania wody i energii, do segregowania odpadów, a także do obserwacji otaczającej nas przyrody podczas spacerów i wycieczek. Uczestnicy warsztatów mogą stworzyć plakat ekologiczny w programie graficznym i skonstruować z klocków K’NEX ruchome wiatraki, młyny wodne lub karuzele zasilane energią słońca.


2. Zielona energia

Celem zajęć jest poznanie odnawialnych źródeł energii: słońca i wiatru oraz przybliżenie mechanizmów działania elektrowni wykorzystujących tzw. zieloną energię m.in. podczas demonstracji urządzeń znajdujących się w MultiCentrum. Wyjaśnimy, czym się różni bateria słoneczna od kolektora słonecznego, pokażemy pojazdy solarne i nowości technologiczne oparte na wykorzystaniu zielonej energii, a uczestnicy zbudują ruchome konstrukcje z klocków zasilane solarnie.


3. Ekoteka

Do czego może służyć zielona energia? - prezentacja nowości technologicznych opartych na wykorzystaniu zielonej energii (mosty solarne, opony z pomarańczy czy zielona piramida w centrum miasta) oraz tworzenie ruchomych konstrukcji z klocków K'NEX zasilanych energią słońca.


4. Ekologiczne środki transportu

W czasie zajęć omówimy środki transportu nieszkodliwe dla przyrody, zastanowimy się, jak pomóc środowisku przy wyborze środków lokomocji, omówimy nowe ekotechnologie wykorzystywane w motoryzacji oraz zachęcimy do spacerów i przejażdżek rowerowych.


5. Segregacja odpadów

Na zajęciach powiemy, dlaczego warto segregować odpady i jak to należy w prawidłowy sposób robić, zwracając uwagę na tzw. elektrośmieci i przeterminowane lekarstwa. Uczestnicy warsztatów pracują przed komputerami, korzystając z edukacyjnych stron internetowych i budują z klocków K’NEX ażurowe pojemniki i kontenery.


6. Kraska niebieska i inne polskie ptaki chronione

W programie zajęć: prezentacja wybranych ptaków będących pod ochroną, wyjaśnienie pojęcia "Polska Czerwona Księga", dźwiękowe zagadki, praca w programie graficznym lub przy wykorzystaniu edukacyjnych stron internetowych oraz budowanie z klocków K'NEX.


7.  Zielone płuca świata, czyli bajkowa Amazonia

Tematem zajęć jest jedna z najciekawszych krain geograficznych, zwana „zielonymi płucami świata”. Dzieci poznają mieszkańców Amazonii i ich zwyczaje, zobaczą zwierzęta, które spotykamy tylko nad największą rzeką świata. Prezentacja jest inspiracją do stworzenia własnej bajkowej krainy w programie graficznym oraz zbudowania zwierząt z klocków K’NEX.


8. Kolory Madagaskaru

Podczas lekcji prezentujemy ciekawostki z życia Czerwonej Wyspy. Dzieci dowiedzą się m.in. co to jest endemit i jakie unikalne rośliny i zwierzęta zamieszkują Madagaskar, które drzewo rośnie „do góry nogami” oraz jaka palma poi turystów i wskazuje im kierunek.


9. Wielobarwna przyroda i kultura Chin

W trakcie zajęć prezentacja multimedialna o kulturze, tradycjach i przyrodzie Państwa Środka oraz tworzenie pocztówki z Chin w programie graficznym i budowanie pagody z kloców. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się m.in. tego, jak długi jest Wielki Mur Chiński, co to jest Festiwal Księżyca, w jakim mieście jeżdżą piętrowe tramwaje, ile narodowości żyje w Chinach i jakie gatunki zwierząt zagrożone wyginięciem zamieszkują tereny Chińskiej Republiki Ludowej.


10. Inteligencja i niezwykłe zdolności zwierząt (kl. III-VI)

Podczas prezentacji multimedialnej przedstawiamy najbardziej inteligentne gatunki zwierząt, zdolne do wykonywania zadań typowych dla ludzi. Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in. o zwierzętach, które rozpoznają swoje odbicie w lustrze, które potrafią malować, posługiwać się narzędziami, które mogą zaopiekować się osobą chorą, karmiąc ją łyżeczką i o takich, które są terapeutami lub „służą” w wojsku czy policji. Dowiedzą się również o ciekawych mechanizmach obronnych różnych gatunków. W części warsztatowej zajęć: budowanie zwierząt z klocków oraz twórcza zabawa przy wykorzystaniu programu graficznego lub edukacyjnych stron www.

Zajęcia składają się m.in. z zabaw integracyjnych, prezentacji multimedialnych, pracy przed komputerami przy wykorzystaniu internetowych stron edukacyjnych i programów graficznych oraz budowania modeli z klocków K’NEX. Dzieci, oprócz przyswajania wiedzy, uczą się logicznego myślenia i współpracy w grupie, rozwijają talent konstruktorski i plastyczny oraz wyobraźnię przestrzenną.

Czas trwania: ok. 75 min.


1. Wrocław na wesoło

Prezentacja ciekawych zabytków Wrocławia przedstawionych przez absolwentkę Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Annę Gawlikowską, jako zabawne zwierzęta. W czasie warsztatów dzieci mogą wykonać prace graficzne zainspirowane zabytkami stolicy Dolnego Śląska lub wykonać na edukacyjnej stronie internetowej zadania związane z naszym miastem oraz zaprojektować własne konstrukcje architektoniczne z klocków K'NEX.


2. Wrocławskie krasnale

W czasie zajęć porozmawiamy o wyglądzie, cechach, zajęciach i zwyczajach krasnoludków, o tym, gdzie mieszkają, co jedzą i jak długo żyją. Wskażemy, które książki opowiadają o krasnoludkach i polecimy biblioteki, w których można je wypożyczyć. Zaprezentujemy też krótką historię wrocławskich krasnali, powiemy, czym była Pomarańczowa Alternatywa i skąd się wzięły krasnale na wrocławskich ulicach. Przedstawimy wybrane krasnoludki znajdujące się przy ciekawych obiektach architektonicznych oraz ważnych dla Wrocławia miejscach i instytucjach kultury, a dzieci wykonają przed komputerami zadania związane ze skrzatami, stworzą portrety wrocławskich krasnali w programie graficznym i zbudują z klocków budowle, przy których usytuowane są skrzaty. Prezentując dzieciom krasnale, staramy się uczyć tolerancji wobec innego wyglądu, sposobu poruszania się czy porozumiewania się i zachęcamy do integrowania się z osobami różniącymi się od nas.


3. Historia pluszowego misia

Podczas prezentacji dzieci dowiadują się, kiedy zaczęła się historia pluszowego misia, jaki związek z tą zabawką miał prezydent Stanów Zjednoczonych - Theodore Roosevelt, wysłuchają ciekawych anegdot związanych z powstaniem książek dla dzieci - o przygodach Kubusia Puchatka, Misia Uszatka i Paddingtona, na podstawie, których zrealizowano filmy animowane. Zajęcia mają za zadanie uwrażliwić dzieci na los innych oraz zachęcić do czytania książek. 


4. Ze zwierzętami przez kontynenty

W czasie lekcji omawiane są zwierzęta mieszkające na różnych kontynentach i żyjące w różnym środowisku naturalnym. Celem lekcji jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy związanej z opieką nad zwierzętami domowymi i z zachowaniem dzikich zwierząt oraz uświadomienie korzyści płynących z troski o środowisko naturalne - kształtowanie postaw proekologicznych.


5. Od Bałtyku do Tatr – zwierzęta Polski

Zajęcia poświęcone są faunie z różnych rejonów Polski. Omawiamy zwierzęta zamieszkujące wody, lasy, łąki oraz tereny górskie (np. żubr, ryś, wilk, sarna, jeleń, jeż, wiewiórka, dzięcioł, zając, kret, kozica, niedźwiedź, nietoperz, bóbr, żuraw, foka szara).


6. Zwierzęta gospodarskie

Na zajęciach rozmawiamy z dziećmi o tym, jakie zwierzęta hodowane są w gospodarstwie rolnym i w jakim celu się je chowa. Lekcja jest zainspirowana książką Marcina Brykczyńskiego „Powtórka z wiejskiego podwórka, czyli kto bez trudu zapamięta, jakie na wsi są zwierzęta”.


 7. Zwierzęta w służbie człowieka

Na lekcji rozmawiamy o zwierzętach wykorzystywanych przez człowieka w transporcie (zwierzęta juczne, wierzchowe i pociągowe), rozrywce, sporcie czy w Kosmosie, zdradzimy, co to jest hipoterapia i delfinoterapia, a także powiemy o prawach zwierząt i konieczności ich respektowania.


8. Konie – pogalopuj z nami

W czasie zajęć omówimy rasy, umaszczenia, nazwy i chody koni. Dzieci dowiedzą się również, jak się mierzy wzrost konia, skąd pochodzą mustangi i jak wyglądał koń trojański.


9. Koty małe i duże

Nawet najmarniejszy kot jest arcydziełem natury. Zajęcia poświęcone zarówno dzikim kotom, jak i domowym. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jakie gatunki kotów żyją na poszczególnych kontynentach, które są chronione, jakie są ich upodobania i jak dbać o nasze kotki domowe.


10. Barwne życie motyla

Na zajęciach dzieci zapoznają się z cyklem życia motyla oraz dowiedzą się, co je ten owad w poszczególnych fazach rozwoju i jak zbudowane jest jego oko. Opowiemy również, jak długo żyją łuskoskrzydłe i jakie czynniki wpływają na ich ubarwienie, przedstawimy gatunki występują w Polsce i zdradzimy, gdzie można zobaczyć największego motyla świata. Zajęcia uwrażliwiają na piękno przyrody. 


11. Kraska niebieska i inne polskie ptaki chronione

W programie zajęć: prezentacja wybranych ptaków będących pod ochroną, wyjaśnienie pojęcia "Polska Czerwona Księga", dźwiękowe zagadki, praca w programie graficznym lub przy wykorzystaniu edukacyjnych stron internetowych oraz budowanie z klocków K'NEX.


12. Ptaki zimujące w Polsce

Na zajęciach prezentujemy ptaki, które zostają w Polsce na zimę oraz te, które do nas przylatują z Północy i zza wschodniej granicy. Mówimy też o sposobach dokarmiania ptaków i opieki nad zwierzętami domowymi w zimie.


13. Biały niedźwiedź

Podczas lekcji opowiadamy m.in. o trybie życia i pożywieniu niedźwiedzia polarnego. Przedstawiamy też ciekawostki związane z Arktyką i Biegunem Północnym, (np. zorza i noc polarna) i mówimy o konieczności włączenia się do ochrony środowiska naturalnego.


14. Polarna wędrówka

W trakcie zajęć poznamy zwierzęta mieszkające w terenie podbiegunowym i zobaczymy, jak zmienia się przyroda pod wpływem działalności człowieka. Dowiemy się, dlaczego nad biegunami zima i lato utrzymują się przez pół roku oraz jak długo trwa dzień i noc polarna.


 15. Spacer po lesie

Co to jest las, jakie rośliny i jakie zwierzęta możemy zobaczyć w polskich lasach. Jakie jest znaczenie lasu i jak możemy o niego dbać. Te i inne „leśne” sprawy poruszamy w trakcie zajęć.


16. Warzywa i owoce – na talerzu i w sztuce

Na warsztatach dzieci zastanawiają się, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz co można z nich przyrządzić i jak je wykorzystać podczas świąt, jakie drzewa owocowe rosną w strefie umiarkowanej, a jakie w zwrotnikowej, co to jest włoszczyzna, a co kryje się pod nazwą „owoce morza”. Celem lekcji jest kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych poprzez kreatywne wykorzystanie „darów natury”. 


17. Cztery pory roku – zmiany zachodzące w przyrodzie

W czasie zajęć omawiamy czynniki warunkujące występowanie różnych pór roku na świecie oraz zmiany zachodzące w przyrodzie w klimacie umiarkowanym, tj.: warunki i zjawiska atmosferyczne, wegetacja roślin, zachowanie zwierząt. Dzieci dowiadują się, jakie święta towarzyszą poszczególnym porom roku w Polsce i na świecie oraz jaki mają one związek z rytmem przyrody, zastanawiają się, jakie sporty można uprawiać latem, a jakie zimą, a także, jak zmienia się ubiór Europejczyków w obrębie roku, a jak ubierają się i mieszkają mieszkańcy innych kontynentów, np. Eskimosi czy Aborygeni. Na lekcji uczniowie zapoznają się również z reprodukcjami obrazów ilustrujących pory roku. Warsztaty uczą obserwacji otaczającej nas natury oraz szacunku dla przyrody i tradycji. UWAGA! Możemy omówić wszystkie pory roku lub – na życzenie nauczyciela – skoncentrować się tylko na jednej – aktualnie występującej w naszym klimacie.


18. Spektakularne kształty – poznajemy kolory i figury geometryczne

Na zajęciach utrwalamy wiedzę o kolorach i figurach geometrycznych w odniesieniu do otaczającej nas rzeczywistości. Rozmawiamy o kształtach różnych przedmiotów, np. monet, banknotów, znaków drogowych, kształtach w muzyce, architekturze i w naturze. Prezentujemy zdjęcia ciekawych budowli z różnych stron świata, aby dzieci miały wyobrażenie, jak zmieniały się style architektoniczne w zależności od panujących trendów, warunków klimatycznych lub ukształtowania terenu. Pokazujemy, jak Picasso wykorzystywał figury geometryczne w malarstwie i w jaki sposób mnisi buddyjscy tworzą przepiękne mandale z kolorowego piasku. Na zakończenie zajęć czytamy dzieciom bajkę „Trójkątna Karolina”. Wykorzystujemy też aplikację ARSights, pozwalającą za pomocą kamerki internetowej oglądać trójwymiarowe budowle. Celem lekcji jest zobrazowanie dzieciom bogactwa natury i techniki, nauka spostrzegawczości, wnikliwej obserwacji otoczenia i dostrzeganie szczegółów oraz umiejętność wykorzystania wiedzy geometrycznej w trakcie malowania i budowania z klocków. 


19. Cuda świata – od starożytności do dziś

Podczas zajęć prezentujemy „Siedem cudów świata”, czyli listę budowli najbardziej znanych w starożytności, a także późniejsze zestawienia najciekawszych arcydzieł architektonicznych oraz cuda natury i „Siedem nowych cudów świata (współczesna wersja). W części warsztatowej dzieci konstruują z klocków budowle tj. piramidy, akwedukty, świątynie, latarnie morskie czy Koloseum, a za pomocą aplikacji ARSights, oglądają na dużym ekranie trójwymiarowe budowle.


20. Mój dom – pierwsze kroki architekta

W czasie zajęć rozmawiamy z dziećmi o urządzaniu pomieszczeń i o osobach zajmujących się projektowaniem domów i ich wystrojem, czyli architektach i dekoratorach. Dzieci w formie zabawy określają relacje przestrzenne przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu przedstawionym na obrazku, używając w wypowiedziach przyimków. W czasie prezentacji multimedialnej pokazujemy ciekawe budowle i wnętrza z różnych rejonów świata, aby uzmysłowić dzieciom, jak zmieniały się style architektoniczne na przestrzeni wieków i jakie technologie są wykorzystywane do budowy mieszkań w zależności od klimatu i warunków naturalnych. Wykorzystujemy też aplikację ARSights, pozwalającą za pomocą kamerki internetowej oglądać trójwymiarowe budowle. Celem strategicznym lekcji jest kształcenie umiejętności układania zdań z przyimkami. Podczas zajęć uczniowie uczą się stosowania właściwych przyimków, a także swobodnego wypowiadanie się i logicznego myślenia. W przestrzennym postrzeganiu świata pomaga im konstruowanie wież, piramid i innych ciekawych budowli z klocków oraz praca w programie graficznym przy projektowaniu domu bądź jego wnętrza.


21. Kim zostanę w przyszłości? – poznajemy zawody

Podczas pogadanki rozmawiamy z dziećmi o różnych zawodach i o tym, z czym wiąże się wykonywanie poszczególnych profesji (odpowiednie wykształcenie, ubiór roboczy, warsztat i narzędzia pracy). W czasie prezentacji omawiamy głównie profesje związane z książką, zawody przyszłości, jak również te ginące. Dzieci dowiadują się, kim był płatnerz i stelmach oraz czym zajmuje się introligator, a za pomocą pantomimy pokazują zawód, który chcieliby wykonywać w przyszłości. Celem zajęć jest wyrobienie u dzieci szacunku do ludzi, niezależnie od tego, jaką pracę wykonują i uświadomienie im pojęcia etosu pracy, a co za tym idzie rzetelnego i sumiennego wykonywania obowiązków już w młodym wieku, aby wszystkie te starania zaprocentowały w przyszłości rzetelną i uczciwą pracą.


22. Dawni mistrzowie rzemiosła – śladami ginących zawodów

Celem lekcji jest zachęcenie dzieci do poznawania historii minionych czasów i poszerzenie słownictwa o nazwy dawnych rzemieślników i ich wyrobów. Mówimy, czym zajmowali się m.in: kołodziej stelmach, flisak, kowal, młynarz, ludwisarz, garbarz, kaletnik, rymarz, bednarz, płatnerz, mincerz, snycerz.


23. Ja i moje ciało – sport i higiena osobista

Na zajęciach rozmawiamy o tym, jak zdrowo się odżywiać, jak dbać o higienę osobistą i kondycję fizyczną oraz o czystość w domu. Dzieci za pomocą pantomimy pokazują swoją ulubioną dyscyplinę sportu, a przed komputerami wykonują zadania związane z higieną. Celem lekcji jest propagowanie zachowań prozdrowotnych.


24. Która godzina? – sposoby pomiaru czasu

Na warsztatach zastanowimy się, do czego nam służą zegary i po co mierzymy czas, przedstawimy historię zegara, powiemy, jakie mamy jednostki czasu i do czego służy metronom. Dzieci dowiedzą się, jakie zastosowanie mają zegary nie tylko w życiu codziennym, ale również w astronomii, w sporcie, czy w nawigacji. Będą mogły też budować zegarki i wieże zegarowe z klocków, a przed komputerami zaprojektować kartkę z kalendarza w programie graficznym.


25. Podróże dalekie i bliskie – środki transportu

Podczas prezentacji przedstawimy środki transportu lądowego, wodnego oraz lotniczego i porozmawiamy o tym, od czego zależy wybór odpowiedniego środka. Pokażemy również ciekawe pojazdy kosmiczne i zastanowimy się, jak pomóc środowisku przy wyborze środków transportu, omówimy nowe technologie ekologiczne wykorzystywane w motoryzacji oraz zachęcimy do spacerów i przejażdżek rowerowych.


26. Ekologiczne środki transportu

W czasie zajęć omówimy środki transportu nieszkodliwe dla przyrody, zastanowimy się, jak pomóc środowisku przy wyborze środków lokomocji, omówimy nowe ekotechnologie wykorzystywane w motoryzacji oraz zachęcimy do spacerów i przejażdżek rowerowych.


27. Bezpieczna droga do szkoły – zasady ruchu drogowego

Na zajęciach poruszamy ważne kwestie związane z bezpieczeństwem, tj.: zasady ruchu drogowego, zachowanie podczas wypadku, w czasie nieobecności rodziców w domu, wobec nieznajomych, podczas zabawy, pobytu w lesie czy w stosunku do obcego, agresywnego psa. Dzieci dowiedzą się, jak bezpiecznie korzystać z Internetu, dlaczego warto nosić odblaski, jak wygląda „pozycja żółwia” przyjmowana podczas ataku psa oraz w co powinien być wyposażony rower, żeby spełniał normy bezpieczeństwa.


28. Bezpieczna elektryczność

Na lekcji dzieci dowiedzą się, co to jest prąd i w jaki sposób dociera do naszych domów, nauczą się rozróżniać materiały i substancje, które są przewodnikami od izolatorów i poznają najważniejsze zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. W części praktycznej uczniowie pod okiem instruktora przeprowadzą eksperymenty przy pomocy zestawów „Mały elektronik” oraz zbudują konstrukcje z klocków zasilane energią słońca.


29. Woda – źródło życia i energii

Celem warsztatów jest zapoznanie dzieci z odnawialnymi źródłami energii oraz przybliżenie im mechanizmów działania elektrowni wodnych. W czasie zajęć rozmawiamy m.in. o tym, do czego służy woda i skąd trafia do naszych mieszkań, o dostępie do wody pitnej w różnych rejonach świata, o zanieczyszczaniu oraz konieczności oszczędzania wody (względy ekologiczne i ekonomiczne). Powiemy również o środkach transportu morskiego i śródlądowego, sportach wodnych oraz zastanowimy się, czy woda występuje też w Kosmosie, a dzieci zbudują z klocków modele mostów lub młynów wodnych.


30. Energia słońca

Celem warsztatów jest zapoznanie dzieci z odnawialnymi źródłami energii oraz przybliżenie im mechanizmów działania elektrowni słonecznych podczas demonstracji urządzeń znajdujących się w MultiCentrum. W czasie prezentacji pokażemy przykłady używania energii słońca w życiu codziennym oraz nowości technologiczne oparte na wykorzystaniu zielonej energii (mosty solarne czy zielona piramida w centrum miasta), a dzieci zbudują ruchome konstrukcje z klocków zasilane bateriami słonecznymi.


31. Energia wiatru

Celem warsztatów jest zapoznanie dzieci z odnawialnymi źródłami energii oraz przybliżenie im mechanizmów działania elektrowni wiatrowych podczas demonstracji urządzenia znajdującego się w MultiCentrum. Porozmawiamy o pojazdach wykorzystujących energię wiatru i pokażemy przykłady ciekawych wiatraków holenderskich oraz farmy wiatrowe usytuowane w górach i nad morzem, a dzieci zbudują z klocków modele wiatraków.


32. Sekrety matematyki – zabawa z liczbami dla najmłodszych

Dzieci, które znają cyfry, ćwiczą na warsztatach w programach edukacyjnych dodawanie i odejmowanie, zastanawiają się nad znaczeniem liczb w życiu i do czego przydaje się znajomość reguł matematycznych. Utrwalenie znajomości cyfr przez konstruowanie ich z klocków.


M&M – czytamy i działamy

Koncentrując się wokół pracy z książką i wykorzystując nowe technologie, MultiCentrum wspólnie z Mediateką organizuje zajęcia dla grup zorganizowanych z wrocławskich przedszkoli.

Czas zajęć: ok. 1,5 godz.

Zajęcia odbywają się we wtorki w godz. 9.00-10.30.


1. Od skrzata do krasnoluda (6 lat)

Podczas lekcji porozmawiamy o różnych skrzatach, krasnoludach i ciekawostkach z nimi związanych. Zapoznamy dzieci z książkami oraz multimediami z tej tematyki. W przestrzeni MultiCentrum zaproponujemy pracę przed komputerami przy wykorzystaniu edukacyjnej strony internetowej lub programu graficznego oraz konstruowanie z klocków K’NEX.


2. Moja pierwsza wizyta w Mediatece (6 lat)

Na zajęciach dzieci zwiedzą bibliotekę w formie zabawy. Zobaczą, jak pracuje bibliotekarz i poznają określenia: trezor, sygnatura, filia. W przestrzeni MultiCentrum dowiedzą się o profesjach związanych z książką i biblioteką oraz zaprojektują okładkę książki w programie graficznym.


MultiEdukacja

Zajęcia dla dzieci z klas "0" składają się m.in. z zabaw integracyjnych, prezentacji multimedialnych, pracy przed komputerami przy wykorzystaniu internetowych stron edukacyjnych oraz budowania modeli z klocków K'NEX.

Czas zajęć: ok. 75 minut


1. Wrocław na wesoło
Prezentacja ciekawych zabytków Wrocławia przedstawionych przez absolwentkę Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Annę Gawlikowską, jako zabawne zwierzęta. W czasie warsztatów dzieci mogą wykonać prace graficzne zainspirowane zabytkami stolicy Dolnego Śląska lub wykonać na edukacyjnej stronie internetowej zadania związane z naszym miastem oraz zaprojektować własne konstrukcje architektoniczne z klocków K'NEX.
2. Wrocławskie krasnale

W czasie zajęć porozmawiamy o wyglądzie, cechach, zajęciach i zwyczajach krasnoludków, o tym, gdzie mieszkają, co jedzą i jak długo żyją. Wskażemy, które książki opowiadają o krasnoludkach i polecimy biblioteki, w których można je wypożyczyć. Zaprezentujemy też krótką historię wrocławskich krasnali, powiemy, czym była Pomarańczowa Alternatywa i skąd się wzięły krasnale na wrocławskich ulicach. Przedstawimy wybrane krasnoludki znajdujące się przy ciekawych obiektach architektonicznych oraz ważnych dla Wrocławia miejscach i instytucjach kultury, a dzieci wykonają przed komputerami zadania związane ze skrzatami, stworzą portrety wrocławskich krasnali w programie graficznym i zbudują z klocków budowle, przy których usytuowane są skrzaty. Prezentując dzieciom krasnale, staramy się uczyć tolerancji wobec innego wyglądu, sposobu poruszania się czy porozumiewania się i zachęcamy do integrowania się z osobami różniącymi się od nas.


3. Historia pluszowego misia
Podczas prezentacji dzieci dowiadują się, kiedy zaczęła się historia pluszowego misia, jaki związek z tą zabawką miał prezydent Stanów Zjednoczonych - Theodore Roosevelt, wysłuchają ciekawych anegdot związanych z powstaniem książek dla dzieci - o przygodach Kubusia Puchatka, Misia Uszatka i Paddingtona, na podstawie, których zrealizowano filmy animowane. Zajęcia mają za zadanie uwrażliwić dzieci na los innych oraz zachęcić do czytania książek. 
4. Ze zwierzętami przez kontynenty
W czasie lekcji omawiane są zwierzęta mieszkające na różnych kontynentach i żyjące w różnym środowisku naturalnym. Celem lekcji jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy związanej z opieką nad zwierzętami domowymi i z zachowaniem dzikich zwierząt oraz uświadomienie korzyści płynących z troski o środowisko naturalne - kształtowanie postaw proekologicznych.
5. Od Bałtyku do Tatr – zwierzęta Polski

Zajęcia poświęcone są faunie z różnych rejonów Polski. Omawiamy zwierzęta zamieszkujące wody, lasy, łąki oraz tereny górskie (np. żubr, ryś, wilk, sarna, jeleń, jeż, wiewiórka, dzięcioł, zając, kret, kozica, niedźwiedź, nietoperz, bóbr, żuraw, foka szara).


6. Zwierzęta gospodarskie
Na zajęciach rozmawiamy z dziećmi o tym, jakie zwierzęta hodowane są w gospodarstwie rolnym i w jakim celu się je chowa. Lekcja jest zainspirowana książką Marcina Brykczyńskiego „Powtórka z wiejskiego podwórka, czyli kto bez trudu zapamięta, jakie na wsi są zwierzęta”.
7. Zwierzęta w służbie człowieka
Na lekcji rozmawiamy o zwierzętach wykorzystywanych przez człowieka w transporcie (zwierzęta juczne, wierzchowe i pociągowe), rozrywce, sporcie czy w Kosmosie, zdradzimy, co to jest hipoterapia i delfinoterapia, a także powiemy o prawach zwierząt i konieczności ich respektowania.
8. Konie – pogalopuj z nami
W czasie zajęć omówimy rasy, umaszczenia, nazwy i chody koni. Dzieci dowiedzą się również, jak się mierzy wzrost konia, skąd pochodzą mustangi i jak wyglądał koń trojański.
9. Koty małe i duże
Nawet najmarniejszy kot jest arcydziełem natury. Zajęcia poświęcone zarówno dzikim kotom, jak i domowym. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jakie gatunki kotów żyją na poszczególnych kontynentach, które są chronione, jakie są ich upodobania i jak dbać o nasze kotki domowe.
10. Barwne życie motyla
Na zajęciach dzieci zapoznają się z cyklem życia motyla oraz dowiedzą się, co je ten owad w poszczególnych fazach rozwoju i jak zbudowane jest jego oko. Opowiemy również, jak długo żyją łuskoskrzydłe i jakie czynniki wpływają na ich ubarwienie, przedstawimy gatunki występują w Polsce i zdradzimy, gdzie można zobaczyć największego motyla świata. Zajęcia uwrażliwiają na piękno przyrody. 
11. Kraska niebieska i inne polskie ptaki chronione
W programie zajęć: prezentacja wybranych ptaków będących pod ochroną, wyjaśnienie pojęcia "Polska Czerwona Księga", dźwiękowe zagadki, praca w programie graficznym lub przy wykorzystaniu edukacyjnych stron internetowych oraz budowanie z klocków K'NEX.
12.  Ptaki zimujące w Polsce
Na zajęciach prezentujemy ptaki, które zostają w Polsce na zimę oraz te, które do nas przylatują z Północy i zza wschodniej granicy. Mówimy też o sposobach dokarmiania ptaków i opieki nad zwierzętami domowymi w zimie.
13. Biały niedźwiedź
Podczas lekcji opowiadamy m.in. o trybie życia i pożywieniu niedźwiedzia polarnego. Przedstawiamy też ciekawostki związane z Arktyką i Biegunem Północnym, (np. zorza i noc polarna) i mówimy o konieczności włączenia się do ochrony środowiska naturalnego.
14. Polarna wędrówka

W trakcie zajęć poznamy zwierzęta mieszkające w terenie podbiegunowym i zobaczymy, jak zmienia się przyroda pod wpływem działalności człowieka. Dowiemy się, dlaczego nad biegunami zima i lato utrzymują się przez pół roku oraz jak długo trwa dzień i noc polarna.


15. Spacer po lesie

Co to jest las, jakie rośliny i jakie zwierzęta możemy zobaczyć w polskich lasach. Jakie jest znaczenie lasu i jak możemy o niego dbać. Te i inne „leśne” sprawy poruszamy w trakcie zajęć.


16.  Warzywa i owoce – na talerzu i w sztuce

Na warsztatach dzieci zastanawiają się, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz co można z nich przyrządzić i jak je wykorzystać podczas świąt, jakie drzewa owocowe rosną w strefie umiarkowanej, a jakie w zwrotnikowej, co to jest włoszczyzna, a co kryje się pod nazwą „owoce morza”. Celem lekcji jest kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych poprzez kreatywne wykorzystanie „darów natury”. 


17. Cztery pory roku – zmiany zachodzące w przyrodzie

W czasie zajęć omawiamy czynniki warunkujące występowanie różnych pór roku na świecie oraz zmiany zachodzące w przyrodzie w klimacie umiarkowanym, tj.: warunki i zjawiska atmosferyczne, wegetacja roślin, zachowanie zwierząt. Dzieci dowiadują się, jakie święta towarzyszą poszczególnym porom roku w Polsce i na świecie oraz jaki mają one związek z rytmem przyrody, zastanawiają się, jakie sporty można uprawiać latem, a jakie zimą, a także, jak zmienia się ubiór Europejczyków w obrębie roku, a jak ubierają się i mieszkają mieszkańcy innych kontynentów, np. Eskimosi czy Aborygeni. Na lekcji uczniowie zapoznają się również z reprodukcjami obrazów ilustrujących pory roku. Warsztaty uczą obserwacji otaczającej nas natury oraz szacunku dla przyrody i tradycji. UWAGA! Możemy omówić wszystkie pory roku lub – na życzenie nauczyciela – skoncentrować się tylko na jednej – aktualnie występującej w naszym klimacie.


18.  Spektakularne kształty – poznajemy kolory i figury geometryczne

Na zajęciach utrwalamy wiedzę o kolorach i figurach geometrycznych w odniesieniu do otaczającej nas rzeczywistości. Rozmawiamy o kształtach różnych przedmiotów, np. monet, banknotów, znaków drogowych, kształtach w muzyce, architekturze i w naturze. Prezentujemy zdjęcia ciekawych budowli z różnych stron świata, aby dzieci miały wyobrażenie, jak zmieniały się style architektoniczne w zależności od panujących trendów, warunków klimatycznych lub ukształtowania terenu. Pokazujemy, jak Picasso wykorzystywał figury geometryczne w malarstwie i w jaki sposób mnisi buddyjscy tworzą przepiękne mandale z kolorowego piasku. Na zakończenie zajęć czytamy dzieciom bajkę „Trójkątna Karolina”. Wykorzystujemy też aplikację ARSights, pozwalającą za pomocą kamerki internetowej oglądać trójwymiarowe budowle. Celem lekcji jest zobrazowanie dzieciom bogactwa natury i techniki, nauka spostrzegawczości, wnikliwej obserwacji otoczenia i dostrzeganie szczegółów oraz umiejętność wykorzystania wiedzy geometrycznej w trakcie malowania i budowania z klocków. 


19.  Mój dom – pierwsze kroki architekta

W czasie zajęć rozmawiamy z dziećmi o urządzaniu pomieszczeń i o osobach zajmujących się projektowaniem domów i ich wystrojem, czyli architektach i dekoratorach. Dzieci w formie zabawy określają relacje przestrzenne przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu przedstawionym na obrazku, używając w wypowiedziach przyimków. W czasie prezentacji multimedialnej pokazujemy ciekawe budowle i wnętrza z różnych rejonów świata, aby uzmysłowić dzieciom, jak zmieniały się style architektoniczne na przestrzeni wieków i jakie technologie są wykorzystywane do budowy mieszkań w zależności od klimatu i warunków naturalnych. Wykorzystujemy też aplikację ARSights, pozwalającą za pomocą kamerki internetowej oglądać trójwymiarowe budowle. Celem strategicznym lekcji jest kształcenie umiejętności układania zdań z przyimkami. Podczas zajęć uczniowie uczą się stosowania właściwych przyimków, a także swobodnego wypowiadanie się i logicznego myślenia. W przestrzennym postrzeganiu świata pomaga im konstruowanie wież, piramid i innych ciekawych budowli z klocków oraz praca w programie graficznym przy projektowaniu domu bądź jego wnętrza.


20. Kim zostanę w przyszłości? – poznajemy zawody

Podczas pogadanki rozmawiamy z dziećmi o różnych zawodach i o tym, z czym wiąże się wykonywanie poszczególnych profesji (odpowiednie wykształcenie, ubiór roboczy, warsztat i narzędzia pracy). W czasie prezentacji omawiamy głównie profesje związane z książką, zawody przyszłości, jak również te ginące. Dzieci dowiadują się, kim był płatnerz i stelmach oraz czym zajmuje się introligator, a za pomocą pantomimy pokazują zawód, który chcieliby wykonywać w przyszłości. Celem zajęć jest wyrobienie u dzieci szacunku do ludzi, niezależnie od tego, jaką pracę wykonują i uświadomienie im pojęcia etosu pracy, a co za tym idzie rzetelnego i sumiennego wykonywania obowiązków już w młodym wieku, aby wszystkie te starania zaprocentowały w przyszłości rzetelną i uczciwą pracą.


21. Dawni mistrzowie rzemiosła – śladami ginących zawodów

Celem lekcji jest zachęcenie dzieci do poznawania historii minionych czasów i poszerzenie słownictwa o nazwy dawnych rzemieślników i ich wyrobów. Mówimy, czym zajmowali się m.in: kołodziej stelmach, flisak, kowal, młynarz, ludwisarz, garbarz, kaletnik, rymarz, bednarz, płatnerz, mincerz, snycerz.


22.  Ja i moje ciało – sport i higiena osobista

Na zajęciach rozmawiamy o tym, jak zdrowo się odżywiać, jak dbać o higienę osobistą i kondycję fizyczną oraz o czystość w domu. Dzieci za pomocą pantomimy pokazują swoją ulubioną dyscyplinę sportu, a przed komputerami wykonują zadania związane z higieną. Celem lekcji jest propagowanie zachowań prozdrowotnych.


23. Która godzina? – sposoby pomiaru czasu

Na warsztatach zastanowimy się, do czego nam służą zegary i po co mierzymy czas, przedstawimy historię zegara, powiemy, jakie mamy jednostki czasu i do czego służy metronom. Dzieci dowiedzą się, jakie zastosowanie mają zegary nie tylko w życiu codziennym, ale również w astronomii, w sporcie, czy w nawigacji. Będą mogły też budować zegarki i wieże zegarowe z klocków, a przed komputerami zaprojektować kartkę z kalendarza w programie graficznym.


24. Podróże dalekie i bliskie – środki transportu

Podczas prezentacji przedstawimy środki transportu lądowego, wodnego oraz lotniczego i porozmawiamy o tym, od czego zależy wybór odpowiedniego środka. Pokażemy również ciekawe pojazdy kosmiczne i zastanowimy się, jak pomóc środowisku przy wyborze środków transportu, omówimy nowe technologie ekologiczne wykorzystywane w motoryzacji oraz zachęcimy do spacerów i przejażdżek rowerowych.


25.  Ekologiczne środki transportu

W czasie zajęć omówimy środki transportu nieszkodliwe dla przyrody, zastanowimy się, jak pomóc środowisku przy wyborze środków lokomocji, omówimy nowe ekotechnologie wykorzystywane w motoryzacji oraz zachęcimy do spacerów i przejażdżek rowerowych.


26. Bezpieczna droga do szkoły – zasady ruchu drogowego

Na zajęciach poruszamy ważne kwestie związane z bezpieczeństwem, tj.: zasady ruchu drogowego, zachowanie podczas wypadku, w czasie nieobecności rodziców w domu, wobec nieznajomych, podczas zabawy, pobytu w lesie czy w stosunku do obcego, agresywnego psa. Dzieci dowiedzą się, jak bezpiecznie korzystać z Internetu, dlaczego warto nosić odblaski, jak wygląda „pozycja żółwia” przyjmowana podczas ataku psa oraz w co powinien być wyposażony rower, żeby spełniał normy bezpieczeństwa.


27.  Bezpieczna elektryczność

Na lekcji dzieci dowiedzą się, co to jest prąd i w jaki sposób dociera do naszych domów, nauczą się rozróżniać materiały i substancje, które są przewodnikami od izolatorów i poznają najważniejsze zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. W części praktycznej uczniowie pod okiem instruktora przeprowadzą eksperymenty przy pomocy zestawów „Mały elektronik” oraz zbudują konstrukcje z klocków zasilane energią słońca.


28.  Woda – źródło życia i energii

Celem warsztatów jest zapoznanie dzieci z odnawialnymi źródłami energii oraz przybliżenie im mechanizmów działania elektrowni wodnych. W czasie zajęć rozmawiamy m.in. o tym, do czego służy woda i skąd trafia do naszych mieszkań, o dostępie do wody pitnej w różnych rejonach świata, o zanieczyszczaniu oraz konieczności oszczędzania wody (względy ekologiczne i ekonomiczne). Powiemy również o środkach transportu morskiego i śródlądowego, sportach wodnych oraz zastanowimy się, czy woda występuje też w Kosmosie, a dzieci zbudują z klocków modele mostów lub młynów wodnych.


29.  Energia słońca

Celem warsztatów jest zapoznanie dzieci z odnawialnymi źródłami energii oraz przybliżenie im mechanizmów działania elektrowni słonecznych podczas demonstracji urządzeń znajdujących się w MultiCentrum. W czasie prezentacji pokażemy przykłady używania energii słońca w życiu codziennym oraz nowości technologiczne oparte na wykorzystaniu zielonej energii (mosty solarne czy zielona piramida w centrum miasta), a dzieci zbudują ruchome konstrukcje z klocków zasilane bateriami słonecznymi.


30.  Energia wiatru

Celem warsztatów jest zapoznanie dzieci z odnawialnymi źródłami energii oraz przybliżenie im mechanizmów działania elektrowni wiatrowych podczas demonstracji urządzenia znajdującego się w MultiCentrum. Porozmawiamy o pojazdach wykorzystujących energię wiatru i pokażemy przykłady ciekawych wiatraków holenderskich oraz farmy wiatrowe usytuowane w górach i nad morzem, a dzieci zbudują z klocków modele wiatraków.


31.  Sekrety matematyki – zabawa z liczbami dla najmłodszych

Dzieci, które znają cyfry, ćwiczą na warsztatach w programach edukacyjnych dodawanie i odejmowanie, zastanawiają się nad znaczeniem liczb w życiu i do czego przydaje się znajomość reguł matematycznych. Utrwalenie znajomości cyfr przez konstruowanie ich z klocków.

 Zapraszamy grupy zorganizowane na zajęcia edukacyjne. 
Terminy: wtorki w godz. 9.00–10.00 i środy w godz. 9.00-11.00.

Bloki tematyczne: 

  • SZTUKA I LITERATURA
  • ROZWÓJ/SAMOKSZTAŁCENIE/ŻYCIE SPOŁECZNE

Niektóre terminy mogą być wcześniej zarezerwowane na imprezy związane z działalnością Miejskiej Biblioteki we Wrocławiu. 

Zapisy pod nr tel.: 713471268 lub 713471282 

Podczas zapisu prosimy o podanie następujących informacji:

  • nazwa szkoły,
  • klasa i liczba uczestników,
  • nazwisko nauczyciela/ opiekuna grupy,
  • nr telefonu nauczyciela/ opiekuna grupy.

Zapraszamy serdecznie!