Zajęcia składają się m.in. z zabaw integracyjnych, prezentacji multimedialnych, pracy przed komputerami przy wykorzystaniu internetowych stron edukacyjnych i programów graficznych oraz budowania modeli z klocków K’NEX. Dzieci, oprócz przyswajania wiedzy, uczą się logicznego myślenia i współpracy w grupie, rozwijają talent konstruktorski i plastyczny oraz wyobraźnię przestrzenną.

Czas trwania: ok. 75 min.


1. Wrocław na wesoło

Prezentacja ciekawych zabytków Wrocławia przedstawionych przez absolwentkę Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Annę Gawlikowską, jako zabawne zwierzęta. W czasie warsztatów dzieci mogą wykonać prace graficzne zainspirowane zabytkami stolicy Dolnego Śląska lub wykonać na edukacyjnej stronie internetowej zadania związane z naszym miastem oraz zaprojektować własne konstrukcje architektoniczne z klocków K'NEX.


2. Wrocławskie krasnale

W czasie zajęć porozmawiamy o wyglądzie, cechach, zajęciach i zwyczajach krasnoludków, o tym, gdzie mieszkają, co jedzą i jak długo żyją. Wskażemy, które książki opowiadają o krasnoludkach i polecimy biblioteki, w których można je wypożyczyć. Zaprezentujemy też krótką historię wrocławskich krasnali, powiemy, czym była Pomarańczowa Alternatywa i skąd się wzięły krasnale na wrocławskich ulicach. Przedstawimy wybrane krasnoludki znajdujące się przy ciekawych obiektach architektonicznych oraz ważnych dla Wrocławia miejscach i instytucjach kultury, a dzieci wykonają przed komputerami zadania związane ze skrzatami, stworzą portrety wrocławskich krasnali w programie graficznym i zbudują z klocków budowle, przy których usytuowane są skrzaty. Prezentując dzieciom krasnale, staramy się uczyć tolerancji wobec innego wyglądu, sposobu poruszania się czy porozumiewania się i zachęcamy do integrowania się z osobami różniącymi się od nas.


3. Historia pluszowego misia

Podczas prezentacji dzieci dowiadują się, kiedy zaczęła się historia pluszowego misia, jaki związek z tą zabawką miał prezydent Stanów Zjednoczonych - Theodore Roosevelt, wysłuchają ciekawych anegdot związanych z powstaniem książek dla dzieci - o przygodach Kubusia Puchatka, Misia Uszatka i Paddingtona, na podstawie, których zrealizowano filmy animowane. Zajęcia mają za zadanie uwrażliwić dzieci na los innych oraz zachęcić do czytania książek. 


4. Ze zwierzętami przez kontynenty

W czasie lekcji omawiane są zwierzęta mieszkające na różnych kontynentach i żyjące w różnym środowisku naturalnym. Celem lekcji jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy związanej z opieką nad zwierzętami domowymi i z zachowaniem dzikich zwierząt oraz uświadomienie korzyści płynących z troski o środowisko naturalne - kształtowanie postaw proekologicznych.


5. Od Bałtyku do Tatr – zwierzęta Polski

Zajęcia poświęcone są faunie z różnych rejonów Polski. Omawiamy zwierzęta zamieszkujące wody, lasy, łąki oraz tereny górskie (np. żubr, ryś, wilk, sarna, jeleń, jeż, wiewiórka, dzięcioł, zając, kret, kozica, niedźwiedź, nietoperz, bóbr, żuraw, foka szara).


6. Zwierzęta gospodarskie

Na zajęciach rozmawiamy z dziećmi o tym, jakie zwierzęta hodowane są w gospodarstwie rolnym i w jakim celu się je chowa. Lekcja jest zainspirowana książką Marcina Brykczyńskiego „Powtórka z wiejskiego podwórka, czyli kto bez trudu zapamięta, jakie na wsi są zwierzęta”.


 7. Zwierzęta w służbie człowieka

Na lekcji rozmawiamy o zwierzętach wykorzystywanych przez człowieka w transporcie (zwierzęta juczne, wierzchowe i pociągowe), rozrywce, sporcie czy w Kosmosie, zdradzimy, co to jest hipoterapia i delfinoterapia, a także powiemy o prawach zwierząt i konieczności ich respektowania.


8. Konie – pogalopuj z nami

W czasie zajęć omówimy rasy, umaszczenia, nazwy i chody koni. Dzieci dowiedzą się również, jak się mierzy wzrost konia, skąd pochodzą mustangi i jak wyglądał koń trojański.


9. Koty małe i duże

Nawet najmarniejszy kot jest arcydziełem natury. Zajęcia poświęcone zarówno dzikim kotom, jak i domowym. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, jakie gatunki kotów żyją na poszczególnych kontynentach, które są chronione, jakie są ich upodobania i jak dbać o nasze kotki domowe.


10. Barwne życie motyla

Na zajęciach dzieci zapoznają się z cyklem życia motyla oraz dowiedzą się, co je ten owad w poszczególnych fazach rozwoju i jak zbudowane jest jego oko. Opowiemy również, jak długo żyją łuskoskrzydłe i jakie czynniki wpływają na ich ubarwienie, przedstawimy gatunki występują w Polsce i zdradzimy, gdzie można zobaczyć największego motyla świata. Zajęcia uwrażliwiają na piękno przyrody. 


11. Kraska niebieska i inne polskie ptaki chronione

W programie zajęć: prezentacja wybranych ptaków będących pod ochroną, wyjaśnienie pojęcia "Polska Czerwona Księga", dźwiękowe zagadki, praca w programie graficznym lub przy wykorzystaniu edukacyjnych stron internetowych oraz budowanie z klocków K'NEX.


12. Ptaki zimujące w Polsce

Na zajęciach prezentujemy ptaki, które zostają w Polsce na zimę oraz te, które do nas przylatują z Północy i zza wschodniej granicy. Mówimy też o sposobach dokarmiania ptaków i opieki nad zwierzętami domowymi w zimie.


13. Biały niedźwiedź

Podczas lekcji opowiadamy m.in. o trybie życia i pożywieniu niedźwiedzia polarnego. Przedstawiamy też ciekawostki związane z Arktyką i Biegunem Północnym, (np. zorza i noc polarna) i mówimy o konieczności włączenia się do ochrony środowiska naturalnego.


14. Polarna wędrówka

W trakcie zajęć poznamy zwierzęta mieszkające w terenie podbiegunowym i zobaczymy, jak zmienia się przyroda pod wpływem działalności człowieka. Dowiemy się, dlaczego nad biegunami zima i lato utrzymują się przez pół roku oraz jak długo trwa dzień i noc polarna.


 15. Spacer po lesie

Co to jest las, jakie rośliny i jakie zwierzęta możemy zobaczyć w polskich lasach. Jakie jest znaczenie lasu i jak możemy o niego dbać. Te i inne „leśne” sprawy poruszamy w trakcie zajęć.


16. Warzywa i owoce – na talerzu i w sztuce

Na warsztatach dzieci zastanawiają się, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz co można z nich przyrządzić i jak je wykorzystać podczas świąt, jakie drzewa owocowe rosną w strefie umiarkowanej, a jakie w zwrotnikowej, co to jest włoszczyzna, a co kryje się pod nazwą „owoce morza”. Celem lekcji jest kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych poprzez kreatywne wykorzystanie „darów natury”. 


17. Cztery pory roku – zmiany zachodzące w przyrodzie

W czasie zajęć omawiamy czynniki warunkujące występowanie różnych pór roku na świecie oraz zmiany zachodzące w przyrodzie w klimacie umiarkowanym, tj.: warunki i zjawiska atmosferyczne, wegetacja roślin, zachowanie zwierząt. Dzieci dowiadują się, jakie święta towarzyszą poszczególnym porom roku w Polsce i na świecie oraz jaki mają one związek z rytmem przyrody, zastanawiają się, jakie sporty można uprawiać latem, a jakie zimą, a także, jak zmienia się ubiór Europejczyków w obrębie roku, a jak ubierają się i mieszkają mieszkańcy innych kontynentów, np. Eskimosi czy Aborygeni. Na lekcji uczniowie zapoznają się również z reprodukcjami obrazów ilustrujących pory roku. Warsztaty uczą obserwacji otaczającej nas natury oraz szacunku dla przyrody i tradycji. UWAGA! Możemy omówić wszystkie pory roku lub – na życzenie nauczyciela – skoncentrować się tylko na jednej – aktualnie występującej w naszym klimacie.


18. Spektakularne kształty – poznajemy kolory i figury geometryczne

Na zajęciach utrwalamy wiedzę o kolorach i figurach geometrycznych w odniesieniu do otaczającej nas rzeczywistości. Rozmawiamy o kształtach różnych przedmiotów, np. monet, banknotów, znaków drogowych, kształtach w muzyce, architekturze i w naturze. Prezentujemy zdjęcia ciekawych budowli z różnych stron świata, aby dzieci miały wyobrażenie, jak zmieniały się style architektoniczne w zależności od panujących trendów, warunków klimatycznych lub ukształtowania terenu. Pokazujemy, jak Picasso wykorzystywał figury geometryczne w malarstwie i w jaki sposób mnisi buddyjscy tworzą przepiękne mandale z kolorowego piasku. Na zakończenie zajęć czytamy dzieciom bajkę „Trójkątna Karolina”. Wykorzystujemy też aplikację ARSights, pozwalającą za pomocą kamerki internetowej oglądać trójwymiarowe budowle. Celem lekcji jest zobrazowanie dzieciom bogactwa natury i techniki, nauka spostrzegawczości, wnikliwej obserwacji otoczenia i dostrzeganie szczegółów oraz umiejętność wykorzystania wiedzy geometrycznej w trakcie malowania i budowania z klocków. 


19. Cuda świata – od starożytności do dziś

Podczas zajęć prezentujemy „Siedem cudów świata”, czyli listę budowli najbardziej znanych w starożytności, a także późniejsze zestawienia najciekawszych arcydzieł architektonicznych oraz cuda natury i „Siedem nowych cudów świata (współczesna wersja). W części warsztatowej dzieci konstruują z klocków budowle tj. piramidy, akwedukty, świątynie, latarnie morskie czy Koloseum, a za pomocą aplikacji ARSights, oglądają na dużym ekranie trójwymiarowe budowle.


20. Mój dom – pierwsze kroki architekta

W czasie zajęć rozmawiamy z dziećmi o urządzaniu pomieszczeń i o osobach zajmujących się projektowaniem domów i ich wystrojem, czyli architektach i dekoratorach. Dzieci w formie zabawy określają relacje przestrzenne przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu przedstawionym na obrazku, używając w wypowiedziach przyimków. W czasie prezentacji multimedialnej pokazujemy ciekawe budowle i wnętrza z różnych rejonów świata, aby uzmysłowić dzieciom, jak zmieniały się style architektoniczne na przestrzeni wieków i jakie technologie są wykorzystywane do budowy mieszkań w zależności od klimatu i warunków naturalnych. Wykorzystujemy też aplikację ARSights, pozwalającą za pomocą kamerki internetowej oglądać trójwymiarowe budowle. Celem strategicznym lekcji jest kształcenie umiejętności układania zdań z przyimkami. Podczas zajęć uczniowie uczą się stosowania właściwych przyimków, a także swobodnego wypowiadanie się i logicznego myślenia. W przestrzennym postrzeganiu świata pomaga im konstruowanie wież, piramid i innych ciekawych budowli z klocków oraz praca w programie graficznym przy projektowaniu domu bądź jego wnętrza.


21. Kim zostanę w przyszłości? – poznajemy zawody

Podczas pogadanki rozmawiamy z dziećmi o różnych zawodach i o tym, z czym wiąże się wykonywanie poszczególnych profesji (odpowiednie wykształcenie, ubiór roboczy, warsztat i narzędzia pracy). W czasie prezentacji omawiamy głównie profesje związane z książką, zawody przyszłości, jak również te ginące. Dzieci dowiadują się, kim był płatnerz i stelmach oraz czym zajmuje się introligator, a za pomocą pantomimy pokazują zawód, który chcieliby wykonywać w przyszłości. Celem zajęć jest wyrobienie u dzieci szacunku do ludzi, niezależnie od tego, jaką pracę wykonują i uświadomienie im pojęcia etosu pracy, a co za tym idzie rzetelnego i sumiennego wykonywania obowiązków już w młodym wieku, aby wszystkie te starania zaprocentowały w przyszłości rzetelną i uczciwą pracą.


22. Dawni mistrzowie rzemiosła – śladami ginących zawodów

Celem lekcji jest zachęcenie dzieci do poznawania historii minionych czasów i poszerzenie słownictwa o nazwy dawnych rzemieślników i ich wyrobów. Mówimy, czym zajmowali się m.in: kołodziej stelmach, flisak, kowal, młynarz, ludwisarz, garbarz, kaletnik, rymarz, bednarz, płatnerz, mincerz, snycerz.


23. Ja i moje ciało – sport i higiena osobista

Na zajęciach rozmawiamy o tym, jak zdrowo się odżywiać, jak dbać o higienę osobistą i kondycję fizyczną oraz o czystość w domu. Dzieci za pomocą pantomimy pokazują swoją ulubioną dyscyplinę sportu, a przed komputerami wykonują zadania związane z higieną. Celem lekcji jest propagowanie zachowań prozdrowotnych.


24. Która godzina? – sposoby pomiaru czasu

Na warsztatach zastanowimy się, do czego nam służą zegary i po co mierzymy czas, przedstawimy historię zegara, powiemy, jakie mamy jednostki czasu i do czego służy metronom. Dzieci dowiedzą się, jakie zastosowanie mają zegary nie tylko w życiu codziennym, ale również w astronomii, w sporcie, czy w nawigacji. Będą mogły też budować zegarki i wieże zegarowe z klocków, a przed komputerami zaprojektować kartkę z kalendarza w programie graficznym.


25. Podróże dalekie i bliskie – środki transportu

Podczas prezentacji przedstawimy środki transportu lądowego, wodnego oraz lotniczego i porozmawiamy o tym, od czego zależy wybór odpowiedniego środka. Pokażemy również ciekawe pojazdy kosmiczne i zastanowimy się, jak pomóc środowisku przy wyborze środków transportu, omówimy nowe technologie ekologiczne wykorzystywane w motoryzacji oraz zachęcimy do spacerów i przejażdżek rowerowych.


26. Ekologiczne środki transportu

W czasie zajęć omówimy środki transportu nieszkodliwe dla przyrody, zastanowimy się, jak pomóc środowisku przy wyborze środków lokomocji, omówimy nowe ekotechnologie wykorzystywane w motoryzacji oraz zachęcimy do spacerów i przejażdżek rowerowych.


27. Bezpieczna droga do szkoły – zasady ruchu drogowego

Na zajęciach poruszamy ważne kwestie związane z bezpieczeństwem, tj.: zasady ruchu drogowego, zachowanie podczas wypadku, w czasie nieobecności rodziców w domu, wobec nieznajomych, podczas zabawy, pobytu w lesie czy w stosunku do obcego, agresywnego psa. Dzieci dowiedzą się, jak bezpiecznie korzystać z Internetu, dlaczego warto nosić odblaski, jak wygląda „pozycja żółwia” przyjmowana podczas ataku psa oraz w co powinien być wyposażony rower, żeby spełniał normy bezpieczeństwa.


28. Bezpieczna elektryczność

Na lekcji dzieci dowiedzą się, co to jest prąd i w jaki sposób dociera do naszych domów, nauczą się rozróżniać materiały i substancje, które są przewodnikami od izolatorów i poznają najważniejsze zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. W części praktycznej uczniowie pod okiem instruktora przeprowadzą eksperymenty przy pomocy zestawów „Mały elektronik” oraz zbudują konstrukcje z klocków zasilane energią słońca.


29. Woda – źródło życia i energii

Celem warsztatów jest zapoznanie dzieci z odnawialnymi źródłami energii oraz przybliżenie im mechanizmów działania elektrowni wodnych. W czasie zajęć rozmawiamy m.in. o tym, do czego służy woda i skąd trafia do naszych mieszkań, o dostępie do wody pitnej w różnych rejonach świata, o zanieczyszczaniu oraz konieczności oszczędzania wody (względy ekologiczne i ekonomiczne). Powiemy również o środkach transportu morskiego i śródlądowego, sportach wodnych oraz zastanowimy się, czy woda występuje też w Kosmosie, a dzieci zbudują z klocków modele mostów lub młynów wodnych.


30. Energia słońca

Celem warsztatów jest zapoznanie dzieci z odnawialnymi źródłami energii oraz przybliżenie im mechanizmów działania elektrowni słonecznych podczas demonstracji urządzeń znajdujących się w MultiCentrum. W czasie prezentacji pokażemy przykłady używania energii słońca w życiu codziennym oraz nowości technologiczne oparte na wykorzystaniu zielonej energii (mosty solarne czy zielona piramida w centrum miasta), a dzieci zbudują ruchome konstrukcje z klocków zasilane bateriami słonecznymi.


31. Energia wiatru

Celem warsztatów jest zapoznanie dzieci z odnawialnymi źródłami energii oraz przybliżenie im mechanizmów działania elektrowni wiatrowych podczas demonstracji urządzenia znajdującego się w MultiCentrum. Porozmawiamy o pojazdach wykorzystujących energię wiatru i pokażemy przykłady ciekawych wiatraków holenderskich oraz farmy wiatrowe usytuowane w górach i nad morzem, a dzieci zbudują z klocków modele wiatraków.


32. Sekrety matematyki – zabawa z liczbami dla najmłodszych

Dzieci, które znają cyfry, ćwiczą na warsztatach w programach edukacyjnych dodawanie i odejmowanie, zastanawiają się nad znaczeniem liczb w życiu i do czego przydaje się znajomość reguł matematycznych. Utrwalenie znajomości cyfr przez konstruowanie ich z klocków.