Co u nas słychać
Świetlica w Czernicy
nazwa: Świetlica Środowiskowa w Czernicy
adres: Szkoła Podstawowa w Czernicy, ul. Wolności 41
Wejście do świetlicy profilaktyczno-integracyjnej znajduje się z tyłu szkoły
godziny otwarcia:
poniedziałki od 16.00 do 19.00
środy od 16.00 do 19.00
wychowawca: mgr Beata Wawoczny-Kloc, mgr Agnieszka Hejna
inne ważne informacje: zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy szkolnej
Plan pracy
RAMOWY PLAN DZIAŁALNOŚCI W ŚWIETLICY PROFILAKTYCZNO-INTEGRACYJNEJ W GASZOWICACH WRAZ Z FILIAMI W 2025 ROKU.
Czas wolny dzieci i młodzieży – to czas, który pozostaje im do dyspozycji po zaspokojeniu potrzeb organizmu oraz po wypełnieniu obowiązków szkolnych i domowych. Czas wolny nie oznacza bezczynności lub absolutnej negacji obowiązków (A. Kamiński). Czas ów jest bowiem spożytkowany w działalności, której każdy oddaje się spontanicznie, z własnej woli, nie będąc do tego przez nikogo zmuszonym.
Świetlica Profilaktyczno - Integracyjna w Gaszowicach jest placówką wsparcia dziennego Stowarzyszenia SUMINA na rzecz Odnowy i Rozwoju Górnego Śląska, która funkcjonuje jako zadanie Stowarzyszenia od 2013 roku. Powstała w wyniku rozstrzygniętego wówczas konkursu ofert na realizację zadania publicznego w zakresie ochrony i promocji zdrowia w Gminie Gaszowice ogłoszonego przez Gminę Gaszowice i podpisanej w związku z tym umowy pomiędzy Gminą i Stowarzyszeniem. Świetlica posiada Regulamin, który powstał w oparciu o zapisy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. Nr 149, poz. 887, późn.zm., zwana dalej „ustawą”). Wszelkie środki trwałe i przedmioty nietrwałe będące w użytkowaniu świetlicy są własnością Gminy Gaszowice – zinwentaryzowane jako GKRPA w Gaszowicach.. Wyjątek stanowią elementy wyposażenia i inne składniki majątkowe i niemajątkowe zakupione w trakcie realizacji zadania przez Stowarzyszenie, które jest właścicielem tych rzeczy. Na zadanie pod nazwą „Organizacja i prowadzenie Świetlicy Profilaktyczno - Integracyjnej w Gaszowicach w 2025 roku” Stowarzyszenie posiada oddzielny rachunek pomocniczy, który dotyczy wyłącznie tejże świetlicy. W 2025 roku na działalność Świetlicy przewidziano kwotę 400 000,00 tys. zł pochodzącą z budżetu Gminy Gaszowice i Stowarzyszenia Sumina. Świetlica ma swoją siedzibę w Gaszowicach przy ul. Rydułtowskiej 7 (31 m kw.), zaś administracyjna baza znajduje się przy ul. Rydułtowskiej 1. Placówka posiada filie w Piecach przy ul. Rydułtowskiej 20 m kw. + możliwość korzystania z sali ogólnej pow. 100 m kw.), w Szczerbicach przy ul. Szkolnej (36 m kw. oraz możliwość korzystania z salki do zajęć sportowych o pow. powyżej 50 m kw.), w Czernicy przy ul. Wolności (30 m kw. oraz możliwość korzystania z salki o pow. 63 m kw.), w Łukowie Śląskim przy ul. Lipowej w budynku OSP (36 m kw. + ubikacja i możliwość korzystania z sali ogólnej na piętrze, a także placu zabaw i boiska do piłki nożnej oraz siatkówki plażowej). W związku z faktem, że wszystkie filie znajdują się na terenie obiektów gminnych nie ponosi się żadnych dodatkowych opłat z tytułu korzystania z nich (poza drobnymi pracami bieżącymi do prawidłowego funkcjonowania placówki).
Placówki te spełniają funkcję opiekuńczo-wychowawczą i specjalistyczną (forma połączona) w ramach czasu wolnego młodych ludzi. Dobrowolność uczestnictwa w zajęciach pozostaje w zgodzie ze słownikową definicją czasu wolnego. Są niejako uzupełnieniem procesu wychowawczego prowadzonego przez rodziny oraz placówki oświatowe z terenu Gminy.
Działalność świetlic daje odpowiedź dzieciom i młodzieży poszukującej miejsc, możliwości, może nawet instytucji, które dawałyby szanse realizacji – ukształtowanych w szkole kreatywnych postaw.
Aby w pełni i profesjonalnie prowadzić swoje działania wychowawcze oraz opiekuńcze nad młodymi ludźmi nasze świetlice nastawione są na realizację dwóch form spożytkowania czasu wolnego: funkcjonalnej i rzeczowej.
Forma funkcjonalna - wypełniając tę pierwszą z nich opieramy się na funkcjach jakie powinien spełniać czas wolny, a mianowicie: wypoczynku, rozrywce i rozwoju osobowości.
Funkcja rzeczowa - realizując funkcję rzeczową mamy na względzie potrzeby i zachowania młodych ludzi, które wyodrębniają takie formy jak: turystyka, sport, wystawy, muzea, samokształcenie, amatorstwo artystyczne, majsterkowanie, amatorstwo techniczne, zabawy i kontakty towarzyskie, kolekcjonerstwo i aktywność społeczna.
Nasze placówki realizując w praktyce zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży posługują się dodatkowo analizą środowiska lokalnego oraz jego diagnozą. W oparciu o przeprowadzone przeze mnie badania i płynące z nich wnioski opracowano plan działań świetlicy. Ujmuje się w ten sposób bardzo szeroko i zarazem bardzo konkretnie potrzeby dzieci i młodzieży z Gminy Gaszowice. Tegoroczny plan opracowano w oparciu o analizę sprawozdania z działalności świetlicy za lata ubiegłe.
Przyjęto również podstawowe cele i zadania, jakie w bieżącym roku nasza świetlica stawia sobie za nadrzędne:
• integrowanie ze sobą dzieci i młodzieży w różnym wieku i z różnych miejscowości Gminy,
• prowadzenie wczesnej profilaktyki związanej z wszelkiego rodzaju patologiami społecznymi,
• kształtowanie właściwej postawy społecznej młodych ludzi,
• pomoc w sytuacjach trudnych życiowo i wskazywanie na możliwości radzenia sobie z nimi,
• utrzymywanie bieżącego kontaktu z rodzicami i opiekunami prawnymi wychowanków w celu szybkiej interwencji w sytuacjach niepokojących,
• opiekę nad wychowankami po zajęciach szkolnych oraz w przerwach wakacyjnych,
• wyrównywanie szans rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży,
• właściwą organizację czasu wolnego, poprzez szeroki wachlarz propozycji imprez jedno i kilkudniowych odbywających się na miejscu oraz wyjazdowych,
• rozbudzanie w wychowankach wrażliwości emocjonalnej w tym na sztukę, głównie poprzez czynny udział w kulturze.
Widać z tego oraz powszechnie wiadomo, że poza zwykłą działalnością wypełniającą i organizującą czas wolny nasze placówki spełniają także rolę profilaktyczną, a to: antyalkoholową, antynarkotykową oraz przeciwdziałającą przemocy. Między innymi w tym celu od 1998 roku w Gminie Gaszowice organizuje się i prowadzi akcje profilaktyczne ZIMA i LATO. Kwalifikację uczestników prowadzą wychowawcy świetlic.
STYCZEŃ
- „Nowy Rok” – jakie mamy postanowienia noworoczne, czego oczekujemy w nowym roku,
- kształtowanie nawyków higieny osobistej, otoczenia i nauki,
- „w zdrowym ciele zdrowy duch”,
- kształtowanie wrażliwości i życzliwości w odniesieniu do innych ludzi, kształtowanie postaw współdziałania w grupie,
- Moi Dziadkowie – jacy oni są, jak ja się odnoszę do nich i innych starszych osób?
- upominek dla Babci i Dziadka – prace plastyczne według własnego pomysłu,
- zajęcia przeciw agresji – „Uczymy się dostrzegać i wyrażać uczucia agresywne”,
- bezpieczne zabawy na świeżym powietrzu, zabawy na śniegu, lepienie bałwanka,
spacer zimowy – obserwacja przyrody,
- zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku, określenie charakterystycznych cech zimy,
- rozbudzanie zamiłowania do uprawiania sportów zimowych i rekreacji,
- pomoc w odrabianiu lekcji,
LUTY
- o zachowaniu się przy stole, nasze dobre i złe nawyki – rozmowa,
- radości i smutki dobrych przyjaciół, jaki jest mój najlepszy przyjaciel? – co wiem o swoim przyjacielu? Jaki powinien być mój przyjaciel i czy ja się staram też być taki?
- mój przyjaciel – portret, prace plastyczne,
- czy jestem asertywny? – pogadanka,
- nie dziękuję, mój wybór – umiejętność mówienia nie w trudnych sytuacjach,
- Stop agresji! – gry i zabawy integracyjne,
- zwrócenie uwagi i dbałość o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych,
- wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas wspólnej zabawy,
- Walentynki! – nasze kolorowe serca – prace plastyczne,
- wiem co jest dobre a co nie – umiejętność dobrego wyboru,
- przeciwdziałanie agresji – jak reagujemy w sytuacjach konfliktowych?
- pomoc w odrabianiu lekcji,
- Akcja ZIMA
MARZEC
- wykonanie ozdób świątecznych – technika dowolna, inwencja własna,
- świąteczne dekoracje, prace plastyczne,
- rozbudzanie uczucia radości z nadejścia wiosny.,
- tolerancja – czy jestem tolerancyjny, jak nasze środowisko odnosi się do „innych” osób, które różnią się od większości?
- poznawanie podstawowych zasad czuwania nad własnym zdrowiem i profilaktyka zdrowego stylu życia,
- obserwacja zmian w przyrodzie zachodzących wiosną ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmiany w świecie ptaków,
- gdzie ta wiosna? – szukamy pierwszych symptomów wiosny,
- prace plastyczne – moja wiosna, technika dowolna,
- jak pomagamy w domu – wiosenne porządki, czy chętnie wykonujemy nasze prace domowe,
- profilaktyka przeciw agresji - uczymy się wzmacniać poczucie własnej wartości,
- zabawy na świeżym powietrzu,
- odrabiamy lekcje – pomoc koleżeńska,
- Akcja ZIMA
KWIECIEŃ
- zapoznanie z tradycjami i obrzędami Wielkanocnymi,
- szanuję innych, mój stosunek do innych ludzi?
- powrót skrzydlatych przyjaciół, obserwacja życia ptaków z najbliższego otoczenia,
- książka mój przyjaciel, rola książki jako źródła wzruszeń i wiedzy o świecie,
- wdrażanie do dbania o najbliższe środowisko. Zapoznanie dzieci ze znaczeniem haseł ekologicznych,
- woda i jej znaczenie w życiu człowieka,
- rozbudzanie zainteresowań działalnością hobbystyczną. Przedstawianie własnych zainteresowań,
- Moje hobby- malowanie farbami plakatowymi,
- odrabiamy zadania domowe,
- gry i zabawy na świeżym powietrzu.
MAJ
- profilaktyka przeciw agresji- uczymy się współpracy w grupie,
- wdrażanie do aktywnego i zdrowego spędzania czasu, gry i zabawy na świeżym powietrzu,
- w maju jak w gaju – konkurs na najdłuższy wianek z mleczy,
- szanuję moje i cudze rzeczy, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro,
- zachęcanie dzieci do korzystania z prasy codziennej i czytania książek. Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni u dzieci. Kształtowanie nawyków poszanowania książek,
- podkreślenie ważnej roli matki w rodzinie. Pogłębianie szacunku dla rodziców i osób starszych, kształtowanie uczuć miłości i przywiązania do rodziców,
- wdrażanie zasad kultury na co dzień,
- upominek dla mamy- kwiatek, prace plastyczne według własnego pomysłu,
- dbajmy o nasze środowisko, rośliny i zwierzęta chronione, które nas otaczają – rozmowa,
- wykonujemy plakat „Nasze środowisko”,
- jestem koleżeński i tolerancyjny – mój stosunek do koleżanek i kolegów niepełnosprawnych, czy jestem tolerancyjny?
- gry i zabawy rekreacyjne na świeżym powietrzu,
- pomoc w odrabianiu lekcji.
CZERWIEC
- Międzynarodowy Dzień Dziecka – nasze małe święto,
- jak dzieci mieszkają w innych krajach, jakie mają warunki do życia nauki itp.,
- podkreślenie znaczenia przyjaźni międzynarodowej,
- moje ulubione gry i zabawy, wyrażanie własnego zdania, hasło przewodnie: „pogodzenie się z przegraną”,
- zachęcanie do koleżeństwa , wzajemnej pomocy i życzliwości podczas zabaw,
- ja i moje małe podróże – opowiadania dzieci o swoich podróżach, praca z wykorzystaniem Internetu,
- budzenie zainteresowań krajoznawczych. Kształtowanie umiejętności planowania i obserwacji,
- dzieciństwo bez przemocy- rozmowa na temat relacji między rodzicami a dziećmi,
- mam własne zdanie, kształtowanie postaw asertywnych,
- odrysowywanie konturu mapy Polski z zaznaczeniem miejsc znanych i ważnych,
- Moje plany wakacyjne – prace plastyczne, technika dowolna,
- jestem małym ratownikiem, podstawy pierwszej pomocy – pogadanka,
- między świetlicowe ognisko integracyjne na zakończenie roku szkolnego,
- bezpieczne wakacje – rozmowa,
- przypomnienie zasad bezpiecznych podczas wakacji,
- gry i zabawy przeciwko agresji.
- rozpoczęcie zajęć i wycieczek letnich
LIPIEC - SIERPIEŃ
- Zajęcia wspólne dla wszystkich świetlic, których plan opracowywany jest wcześniej. Plan każdorazowo zakłada aktywne formy wypoczynku dzieci i młodzieży wraz z elementami profilaktyki tzw. antyalkoholowej oraz antynarkotykowej i dostosowywany jest do obecnych możliwości finansowych. Zaplanowano wycieczki krajoznawczo-integracyjne.
WRZESIEŃ
- powrót do szkoły po wakacyjnej przerwie,
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa panujących na świetlicy,
- wspólne układanie świetlicowego kontraktu,
- wspomnienia z wakacji - wypowiedzi dzieci - opowiadanie o swojej najciekawszej przygodzie,
- poczucie własnej wartości jako ważny czynnik rozwoju osobowości,
- każdy z nas ma inny charakter – jakie są zachowania w naszym otoczeniu, wpływ charakteru człowieka na sposób postępowania w różnych sytuacjach,
- współdziałanie i odpowiedni sposób zachowania się w grupie, traktowanie swoich potrzeb na równi z potrzebami innych,
- bawmy się razem radośnie – zasady wspólnej zabawy i zachowania się w grupie,
- zabawy rekreacyjno-sportowe na świeżym powietrzu.
PAŹDZIERNIK
- umiejętność wyrażania swojego zdania, każdy z nas ma prawo do głośnego wyrażania swojego zdania,
- profilaktyka – alkohol – jak się ustrzec, dlaczego ludzie sięgają po tego rodzaju używki, co powoduje w naszym organizmie?
- samopomoc koleżeńska – pomagamy sobie wzajemnie w różnych sytuacjach,
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie, określanie nastroju aktualnej pogody i rozumienie pojęcia "szaruga jesienna",
- jesienne owoce – prace plastyczne,
- kształcenie i utrwalanie nawyków bezpiecznego zachowania się „do” i „ze” szkoły,
- moja bezpieczna droga „do” i „ze” szkoły,
- kształtowanie samodyscypliny oraz zasad współżycia zespołowego w grupie,
- profilaktyka zdrowego stylu życia oraz aktywnego spędzania czasu wolnego,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych w grupie,
- pomoc dzieci starszych młodszym w odrabianiu zadań domowych,
- gry i zabawy na świeżym powietrzu.
LISTOPAD
- czcimy pamięć tych, którzy odeszli, właściwe zachowania w odpowiednich miejscach kształtowanie i utrwalanie poprawnych nawyków oraz samodyscypliny,
- potrzeba reguł – negatywne sytuacje wynikające z nieprzestrzegania odpowiednich zasad, potrzeba stosowania zasad i reguł w życiu każdego z nas,
- Dzień Niepodległości - zajęcia o poczuciu ducha polskości i tożsamości narodowej,
- samodzielne korzystanie z zaawansowanych technologii informatycznych,
- wykorzystanie komputera w różnych dziedzinach życia i kształcenia,
- nałogi czemu im ulegamy, jak się przed nimi ustrzec – alkohol, papierosy, narkotyki - Tydzień Profilaktyki
- przygotowanie się do samokształcenia poprzez umiejętne pozyskiwanie i opracowywanie informacji pochodzących z różnych źródeł,
- pomoc w odrabianiu lekcji,
- gry i zabawy,
GRUDZIEŃ
- „Barbórka’ czyje to święto? Dlaczego praca górników jest tak ciężka,
- Mikołaj – miłe jest dostawanie prezentów ale też dawanie,
- uświadamianie potrzeby szanowania lasu i jego mieszkańców – jak dbamy o zwierzęta w zimie?
- ułatwienie dostrzegania znaczenia wartości własnego regionu i kraju w życiu osobistym,
- całościowe postrzeganie regionu jako miejsca życia, aktywności i szeroko rozumianej twórczości,
- umiejętność porozumiewania się i utrzymywania dobrych relacji z innymi ludźmi,
- wykonywanie różnych ozdób choinkowych,
- nasza mała wigilijna, przygotowanie świetlicowego świątecznego stołu, wspólne śpiewanie kolęd
- pomoc w odrabianiu lekcji.
Poza w/w zajęciami odbywającymi się w poszczególnych filiach zaplanowano kilkanaście wspólnych dla wszystkich świetlic imprez jak: wycieczki, konkursy, akcje, turnieje itp. Plan zajęć na bieżąco jest modyfikowany i dostosowywany do potrzeb wychowawczych i rozwojowych dzieci i młodzieży uczestniczących w zajęciach oraz do możliwości organizacyjnych i finansowych Stowarzyszenia.
W sytuacji niemożności realizacji zadań w zaplanowanym terminie, dołoży się starań aby zmienić ich termin, w dalszej kolejności zakres, następnie liczebność grupy oraz w razie konieczności wprowadzić doraźną formułę zastępczą. Dopiero w przypadku stwierdzenia, że żadne z podjętych działań zaradczych nie przyniosą pożądanego rezultatu zadania będą odwoływane.
Regulamin
REGULAMIN
Świetlicy Profilaktyczno-Integracyjnej w Gaszowicach
Świetlicy Profilaktyczno-Integracyjnej w Gaszowicach
-
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 11. Świetlica Profilaktyczno-Integracyjna w Gaszowicach zwana dalej „Świetlicą” jest placówką wsparcia dziennego w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. Nr 149, poz. 887, z późn.zm., zwana dalej „ustawą”) prowadzoną w połączonych formach: opiekuńczej i specjalistycznej.
2. Ustalona nazwa jest używana przez Świetlicę w pełnym brzmieniu.
3. Organem prowadzącym Świetlicę jest Stowarzyszenie SUMINA na rzecz Odnowy i Rozwoju Górnego Śląska z siedzibą w Suminie przy ul. Rybnickiej 25 c.
4. Świetlica ma siedzibę w Gaszowicach przy ul. Rydułtowskiej 7.
5. Świetlica może prowadzić filie w miejscowościach Gminy Gaszowice.
6. Oprócz wykonywania zadań określonych w ustawie Świetlica współdziała również z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w realizacji Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zespołem Interdyscyplinarnym w Gaszowicach w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej.
§ 21. Wychowankami Świetlicy mogą być dzieci od ukończenia 6 roku życia i młodzież do ukończenia 18 roku życia, będące mieszkańcami Gminy Gaszowice oraz inne uczęszczające do przedszkoli i szkół na terenie Gminy Gaszowice.
2. W szczególnych wypadkach Kierownik może podjąć inną decyzję w sprawie przyjęcia wychowanka do Świetlicy lub udziału w zajęciach/wydarzeniach.
3. Celem działania Świetlicy jest zapewnienie w szczególności opieki wychowawczej, tworzenie warunków do nauki własnej i pomocy w nauce, organizacja czasu wolnego, zabawy i zajęć sportowych oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków.
4. Świetlica zapewnia wychowankom w szczególności:
a) opiekę po zajęciach szkolnych i pomoc w organizowaniu czasu wolnego od zajęć szkolnych,
b) pomoc w odrabianiu lekcji i nauce własnej,
c) udział w zajęciach specjalistycznych zgodnych z indywidualnymi potrzebami,
d) pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych, w tym rodzinnych,
e) pomoc rodzicom (opiekunom prawnym) w opanowaniu umiejętności opiekuńczo-wychowawczych oraz działania na rzecz podtrzymania więzi emocjonalnych w rodzinie i wzmacniania poczucia odpowiedzialności za dziecko,
f) skoordynowane oddziaływania pedagogiczne na rzecz rozwoju osobowości i wdrażania zasad współżycia społecznego.§ 3
1. Kierownikiem Świetlicy może być osoba spełniająca warunki, o których mowa w art. 25 i nast. Ustawy.
2. Do kompetencji kierownika należy, w szczególności:
1) kierowanie bieżącą działalnością Świetlicy,
2) reprezentowanie świetlicy na zewnątrz w uzgodnieniu z podmiotem prowadzącym,
3) kontakt z mediami oraz z rodzicami/wychowankami podopiecznych,
4) nadzór merytoryczny nad wychowawcami,
5) organizacja zajęć, pracy wychowawców Świetlicy i prowadzenie własnych zajęć,
6) uczestnictwo w procesie wychowania i opieki wychowanków,
7) wykonywanie innych zadań wynikających z Ustawy i przepisów szczególnych,
8) nadawanie regulaminu organizacyjnego Świetlicy.§ 4
1. Świetlica organizuje, w szczególności:
a) zajęcia wychowawcze, dydaktyczne, specjalistyczne,
b) kulturotwórcze, sportowe i inne zgodnie z zainteresowaniami,
c) poradnictwo i zajęcia dla rodziców,
d) zajęcia otwarte dla dzieci nie będących wychowankami Świetlicy,
e) szkolenia dla wychowawców oraz osób współpracujących.
2. imprezy środowiskowe, kulturalno-oświatowe, plenerowe i inne.
3. W Świetlicy pod opieką jednego wychowawcy w tym samym czasie może przebywać nie więcej niż 15 dzieci.§ 5
1. Świetlica organizuje zajęcia w dni powszednie, a także w dni wolne od nauki, z wyjątkiem niedziel i świąt, w okresie ferii zimowych i wakacji letnich.
2. Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem publikowanym w mediach oraz w formie papierowej na drzwiach/zewnętrznych/tablicy ogłoszeń przed każdą z filii.
3. Czas, forma i zakres pracy Świetlicy w okresie ferii i wakacji ustalane są i podawane do publicznej wiadomości przed rozpoczęciem zajęć w tym okresie i stanowią część integralną całorocznego zakresu działania.§ 6
Organizację Świetlicy określa oprócz ustaleń niniejszego regulaminu Plan pracy na dany rok kalendarzowy.
§ 7
1. W Świetlicy w zależności od potrzeb zatrudnia się na podstawie umów prawa cywilnego: wychowawców, pedagoga, psychologa, psychoterapeutę i inne osoby spełniające wymagania, o których mowa w art. 26 i 27 Ustawy. Osoby te stanowią Radę Pedagogiczną.
2. Wychowawca prowadzi grupę oraz sprawuje opiekę nad procesem wychowania, profilaktyki i powierzonych jego opiece wychowanków, a w szczególności:
a) poznaje warunki życia, stan zdrowia, możliwości, zainteresowania i zdolności wychowanków oraz przyczyny występujących trudności,
b) czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego i systematycznym uczęszczaniem do szkoły,
c) współuczestniczy w opracowaniu i realizacji programów wychowawczych, profilaktycznych i terapeutycznych,
d) współpracuje ze szkołami do których uczęszczają wychowankowie,
e) współpracuje z rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanków, informuje ich o postępach i trudnościach, zachęca ich do brania udziału w życiu świetlicy oraz współpracy w pokonywaniu trudności,
f) inspiruje i organizuje działania zespołowe powierzonej grupy wychowanków,
g) sprawuje opiekę nad wychowankami uczestniczącymi w zajęciach poza Świetlicą,
h) prowadzi obowiązującą dokumentację grupy wychowawczej,
i) bierze udział w organizacji spotkań dla rodziców,
j) odpowiada za pomieszczenia i wyposażenie przydzielone grupie.
3. Do zadań pedagoga i psychologa oraz psychoterapeuty, zgodnie z przygotowaniem zawodowym i podziałem obowiązków, należy:
a) rozpoznawanie sytuacji wychowawczej i opiekuńczej wychowanków oraz prowadzenie badań służących określaniu najkorzystniejszych warunków ich rozwoju,
b) sporządzanie we współpracy z innymi pracownikami świetlicy indywidualnych planów pracy wychowawczej, profilaktycznej i terapeutycznej dla wychowanków i czuwanie nad ich realizacją,
c) prowadzenie dokumentacji osobistej wychowanków,
d) prowadzenie indywidualnych i zespołowych zajęć specjalistycznych,
e) sprawowanie indywidualnej opieki nad wychowankami sprawiającymi szczególne trudności,
f) organizowanie i prowadzenie zajęć terapeutycznych i pedagogicznych dla dzieci i rodziców (opiekunów prawnych).§ 8
Do Świetlicy przyjmuje się wychowanków:
a) na ich prośbę (za zgodą rodziców lub opiekuna prawnego),
b) na prośbę rodziców (opiekuna prawnego),
c) na wniosek: szkoły, ośrodka pomocy społecznej oraz osób prawnych lub fizycznych, które stwierdzają potrzebę udzielania dziecku pomocy przez świetlicę (za zgodą rodziców),
d) skierowanych przez sąd.
e)
§ 91. O przyjęciu do Świetlicy decyduje kierownik sam lub po konsultacji z wychowawcą albo Radą Pedagogiczną.
2. Warunkiem przyjęcia dziecka do Świetlicy jest prawidłowe i pełne wypełnienie przez rodzica/opiekuna odpowiedniej Deklaracji i spełnienie warunku opisanego w § 2 ust. 1 niniejszego Regulaminu.
3. Jeżeli dziecko nie zostało przyjęte do Świetlicy, wnioskodawca może zwrócić się do kierownika o ponowne rozpatrzenie sprawy.
4. Nieobecność wychowanka podczas zajęć wynosząca 50% i więcej licząc od chwili złożenia deklaracji lub 10 kolejnych zajęć prowadzonych w filii do której osoba została zapisana, upoważnia Kierownika do skreślenia takiej osoby z listy wychowanków lub odmowy udziału w wydarzeniu (np. imprezie na miejscu, wycieczce, itp.).
5. Ponowne przyjęcie Deklaracji dotyczącej osoby skreślonej z listy może nastąpić po upływie karencji min. 30 dni kalendarzowych i zależy od dostępności miejsc w danej filii lub w wydarzeniu.
6. Na wolne miejsce po osobie skreślonej z listy może zostać przyjęta inna osoba.§ 10
1. Wychowankowie korzystają ze wszystkich lub wybranych, w tym proponowanych im: zajęć, wydarzeń, imprez, świadczeń.
2. Zakres świadczeń ustala kierownik w porozumieniu z wychowankiem oraz jego rodzicem/opiekunem prawnym mając na uwadze:
1) dotychczasowe zaangażowanie wychowanka,
2) jego systematyczny udział w proponowanych formach pracy,
3) możliwości i dostępność miejsc,
4) dedykowany plan/program, szczególnie dla określonej grupy wiekowej.3. Praca z wychowankiem i rodziną opiera się na zasadzie dobrowolności i nieodpłatności.
4. W szczególnych przypadkach, zwłaszcza dla prawidłowego procesu rekrutacji np. na wycieczki mogą być pobierane opłaty tzw. kaucje, wpisowe, itp. które nie są traktowane jako odpłatne formy działalności.§ 11
1. Wychowankowie są współgospodarzami Świetlicy.
2. Wychowanek ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanej opieki oraz procesu wychowania, profilaktyki i terapii,
2) życzliwego i podmiotowego wychowania,
3) swobody wyrażania myśli i przekonań, opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych w świetlicy i poza nią,
4) poszanowania godności osobistej, ochrony przed przemocą psychiczną i fizyczną,
5) współdecydowania w sprawach prowadzonej w Świetlicy działalności.
3. Wychowanek zobowiązany jest do przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu, a w szczególności do:
1) współpracy w procesie wychowania,
2) bieżącego i systematycznego udziału w zajęciach i wydarzeniach,
3) przestrzegania zasad kultury współżycia,
4) pomagania słabszym,
5) dbania o wspólne dobro, ład i porządek, uczestnictwo w pracach porządkowych i zajęciach samoobsługowych,
6) ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie.
4. W przypadku nieprzestrzegania przez wychowanka postanowień niniejszego regulaminu Kierownik może podjąć następujące działania:
1) przeprowadzić rozmowę z wychowankiem,
2) przeprowadzić rozmowę z rodzicem/opiekunem prawnym,
3) powiadomić o zaistniałym zdarzeniu szkołę do której uczęszcza wychowanek,
4) odmówić udziału w wydarzeniu/ach lub niektórych zajęciach,
5) zawiesić w prawach wychowanka na określony czas,
6) skreślić z listy wychowanków świetlicy o czym powiadamia rodziców/opiekunów prawnych.
5. Działania o których mowa w ust. 4 Kierownik podejmuje jednoosobowo kierując się oceną wagi naruszonych postanowień regulaminu oraz dobrem innych wychowanków.
6. Przy podejmowaniu działań o których mowa w ust. 4 Kierownik może zasięgnąć opinii wychowawców świetlicy.
7. W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia naruszenia przez wychowanka zasad poszanowania prawa Kierownik powiadamia o tym organy.