Co u nas słychać
Świetlica w Czernicy
nazwa: Świetlica Środowiskowa w Czernicy
adres: Szkoła Podstawowa w Czernicy, ul. Wolności 41
Wejście do świetlicy profilaktyczno-integracyjnej znajduje się z tyłu szkoły
godziny otwarcia:
wtorki od 15.30 do 18.30
czwartki od 15.30 do 18.30.
wychowawca: mgr Beata Wawoczny-Kloc
inne ważne informacje: zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy szkolnej
Plan pracy
RAMOWY PLAN DZIAŁALNOŚCI W ŚWIETLICYPROFILAKTYCZNO-INTEGRACYJNEJ W GASZOWICACH WRAZ Z FILIAMI W 2024 ROKU.
Czas wolny dzieci i młodzieży – to czas, który pozostaje im do dyspozycji po zaspokojeniu potrzeb organizmu oraz po wypełnieniu obowiązków szkolnych i domowych. Czas wolny nie oznacza bezczynności lub absolutnej negacji obowiązków (A. Kamiński). Czas ów jest bowiem spożytkowany w działalności, której każdy oddaje się spontanicznie, z własnej woli, nie będąc do tego przez nikogo zmuszonym.
Świetlica Profilaktyczno - Integracyjna w Gaszowicach jest placówką wsparcia dziennego Stowarzyszenia SUMINA na rzecz Odnowy i Rozwoju Górnego Śląska, która funkcjonuje w strukturze tegoż Stowarzyszenia, jako zadanie powierzone przez Gminę Gaszowice w ramach otwartego konkursu ofert. Świetlica posiada Regulamin, który powstał w oparciu o zapisy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. Nr 149, poz. 887, z późn.zm., zwana dalej „ustawą”). Wszelkie środki trwałe i przedmioty nietrwałe będące w użytkowaniu świetlicy są własnością Gminy Gaszowice. Wyjątek stanowią elementy wyposażenia zakupione w trakcie realizacji zadania przez Stowarzyszenie, które jest właścicielem tych rzeczy.
Na zadanie pod nazwą „Organizacja i prowadzenie Świetlicy Profilaktyczno - Integracyjnej w Gaszowicach w 2021 roku” Stowarzyszenie założyło oddzielny rachunek pomocniczy, który dotyczy wyłącznie tejże świetlicy. W 2016 roku na działalność Świetlicy przewidziano kwotę 100.000,00 tys. zł pochodząca w całości z budżetu Gminy Gaszowice. Świetlica ma swoją siedzibę w Gaszowicach przy ul. Rydułtowskiej 7 (31 m kw.). Placówka posiada filie w Piecach przy ul. Rydułtowskiej 20 m kw. + możliwość korzystania z sali ogólnej pow. 100 m kw.), w Szczerbicach przy ul. Szkolnej (36 m kw. oraz możliwość korzystania z salki do zajęć sportowych o pow. powyżej 50 m kw.), w Czernicy przy ul. Wolności (30 m kw. oraz możliwość korzystania z salki o pow. 63 m kw.), w Łukowie Śląskim przy ul. Lipowej w budynku OSP (36 m kw. + ubikacja i możliwość korzystania z sali ogólnej na piętrze, a także placu zabaw i boiska do piłki nożnej oraz siatkówki plażowej). W związku z faktem, że wszystkie filie znajdują się na terenie obiektów gminnych nie ponosi się żadnych dodatkowych opłat z tytułu korzystania z nich.
Placówki te spełniają funkcję opiekuńczo-wychowawczą i specjalistyczną (forma połączona) w okresie czasu wolnego młodych ludzi. Dobrowolność uczestnictwa w zajęciach pozostaje w zgodzie ze słownikową definicją czasu wolnego. Są niejako uzupełnieniem procesu wychowawczego prowadzonego przez rodziny oraz placówki oświatowe z terenu Gminy.
Działalność świetlic daje odpowiedź dzieciom i młodzieży poszukującej miejsc, możliwości, może nawet instytucji, które dawałyby szanse realizacji – ukształtowanych w szkole kreatywnych postaw.
Aby w pełni i profesjonalnie prowadzić swoje działania wychowawcze oraz opiekuńcze nad młodymi ludźmi nasze świetlice nastawione są na realizację dwóch form spożytkowania czasu wolnego: funkcjonalnej i rzeczowej.
Forma funkcjonalna - wypełniając tę pierwszą z nich opieramy się na funkcjach jakie powinien spełniać czas wolny, a mianowicie: wypoczynku, rozrywce i rozwoju osobowości.
Funkcja rzeczowa - realizując funkcję rzeczową mamy na względzie potrzeby i zachowania młodych ludzi, które wyodrębniają takie formy jak: turystyka, sport, wystawy, muzea, samokształcenie, amatorstwo artystyczne, majsterkowanie, amatorstwo techniczne, zabawy i kontakty towarzyskie, kolekcjonerstwo i aktywność społeczna.
Nasze placówki realizując w praktyce zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży posługują się dodatkowo analizą środowiska lokalnego oraz jego diagnozą. W oparciu o przeprowadzone przeze mnie badania i płynące z nich wnioski opracowano plan działań świetlicy. Ujmuje się w ten sposób bardzo szeroko i zarazem bardzo konkretnie potrzeby dzieci i młodzieży z Gminy Gaszowice. Tegoroczny plan opracowano w oparciu o analizę sprawozdania z działalności świetlicy za rok 2021 i 2022.
Przyjęto również podstawowe cele i zadania, jakie w bieżącym roku nasza świetlica stawia sobie za nadrzędne:
- integrowanie ze sobą dzieci i młodzieży w różnym wieku i z różnych miejscowości Gminy,
- prowadzenie wczesnej profilaktyki związanej z wszelkiego rodzaju patologiami społecznymi,
- kształtowanie właściwej postawy społecznej młodych ludzi,
- pomoc w sytuacjach trudnych życiowo i wskazywanie na możliwości radzenia sobie z nimi,
- utrzymywanie bieżącego kontaktu z rodzicami i opiekunami prawnymi wychowanków w celu szybkiej interwencji w sytuacjach niepokojących,
- opiekę nad wychowankami po zajęciach szkolnych oraz w przerwach wakacyjnych,
- wyrównywanie szans rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży,
- właściwą organizację czasu wolnego, poprzez szeroki wachlarz propozycji imprez jedno i kilkudniowych odbywających się na miejscu oraz wyjazdowych,
- rozbudzanie w wychowankach wrażliwości emocjonalnej w tym na sztukę, głównie poprzez czynny udział w kulturze.
Widać z tego oraz powszechnie wiadomo, że poza zwykłą działalnością wypełniającą i organizującą czas wolny nasze placówki spełniają także rolę profilaktyczną, a to: antyalkoholową, antynarkotykową oraz przeciwdziałającą agresji. Między innymi w tym celu od 1998 roku w Gminie Gaszowice organizuje się i prowadzi półkolonie profilaktyczne ZIMA i LATO. Do udziału w tegorocznych zostanie zaproszona grupa młodych osób ze szkół podstawowych Gminy. Kwalifikację uczestników prowadzą jak zawsze pedagodzy szkolni oraz wychowawcy świetlic.
STYCZEŃ
- „Nowy Rok” –jakie mamy postanowienia noworoczne, czego oczekujemy w nowym roku,
- kształtowanie nawyków higieny osobistej, otoczenia i nauki,
- „w zdrowym ciele zdrowy duch”,
- kształtowanie wrażliwości i życzliwości w odniesieniu do innych ludzi, kształtowanie postaw współdziałania w grupie,
- Moi Dziadkowie – jacy oni są, jak ja się odnoszę do nich i innych starszych osób?
- upominek dla Babci i Dziadka – prace plastyczne według własnego pomysłu,
- zajęcia przeciw agresji – „Uczymy się dostrzegać i wyrażać uczucia agresywne”,
- bezpieczne zabawy na świeżym powietrzu, zabawy na śniegu, lepienie bałwanka,
spacer zimowy do parku – obserwacja przyrody,
- zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku, określenie charakterystycznych cech zimy,
- rozbudzanie zamiłowania do uprawiania sportów zimowych i rekreacji,
- pomoc w odrabianiu lekcji.
LUTY
- o zachowaniu się przy stole, nasze dobre i złe nawyki – rozmowa,
- radości i smutki dobrych przyjaciół, jaki jest mój najlepszy przyjaciel? – co wiem o swoim przyjacielu? Jaki powinien być mój przyjaciel i czy ja się staram też być taki?
- mój przyjaciel – portret, prace plastyczne,
- czy jestem asertywny? – pogadanka,
- nie dziękuję, mój wybór – umiejętność mówienia nie w trudnych sytuacjach,
- Stop agresji! – gry i zabawy integracyjne,
- zwrócenie uwagi i dbałość o własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych,
- wdrażanie do kulturalnego zachowania się podczas wspólnej zabawy,
- Walentynki! – nasze kolorowe serca – prace plastyczne,
- wiem co jest dobre a co nie – umiejętność dobrego wyboru,
- przeciw działanie agresji – jak reagujemy w sytuacjach konfliktowych?
- pomoc w odrabianiu lekcji.
MARZEC
- rozbudzanie uczucia radości z nadejścia wiosny.,
- tolerancja – czy jestem tolerancyjny, jak nasze środowisko odnosi się do „innych” osób, które różnią się od większości?
- poznawanie podstawowych zasad czuwania nad własnym zdrowiem i profilaktyka zdrowego stylu życia,
- obserwacja zmian w przyrodzie zachodzących wiosną ze szczególnym zwróceniem uwagi na zmiany w świecie ptaków,
- gdzie ta wiosna? – szukamy pierwszych symptomów wiosny,
- prace plastyczne – moja wiosna, technika dowolna,
- jak pomagamy w domu – wiosenne porządki, czy chętnie wykonujemy nasze prace domowe,
- profilaktyka przeciw agresji - uczymy się wzmacniać poczucie własnej wartości,
- zabawy na świeżym powietrzu,
- odrabiamy lekcje – pomoc koleżeńska.
KWIECIEŃ
- zapoznanie z tradycjami i obrzędami Wielkanocnymi,
- wykonanie ozdób świątecznych – technika dowolna, inwencja własna,
- świąteczne dekoracje, prace plastyczne,
- szanuję innych, mój stosunek do innych ludzi?
- powrót skrzydlatych przyjaciół, obserwacja życia ptaków z najbliższego otoczenia,
- książka mój przyjaciel, rola książki jako źródła wzruszeń i wiedzy o świecie,
- wdrażanie do dbania o najbliższe środowisko. Zapoznanie dzieci ze znaczeniem haseł ekologicznych,
- woda i jej znaczenie w życiu człowieka.
- rozbudzanie zainteresowań działalnością hobbystyczną. Przedstawianie własnych zainteresowań,
- Moje hobby- malowanie farbami plakatowymi,
- odrabiamy zadania domowe,
- gry i zabawy na świeżym powietrzu.
MAJ
- profilaktyka przeciw agresji- uczymy się współpracy w grupie,
- wdrażanie do aktywnego i zdrowego spędzania czasu, gry i zabawy na świeżym powietrzu,
- w maju jak w gaju – konkurs na najdłuższy wianek z mleczy,
- szanuję moje i cudze rzeczy, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro,
- zachęcanie dzieci do korzystania z prasy codziennej i czytania książek. Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni u dzieci. Kształtowanie nawyków poszanowania książek,
- podkreślenie ważnej roli matki w rodzinie. Pogłębianie szacunku dla rodziców i osób starszych, kształtowanie uczuć miłości i przywiązania do rodziców,
- wdrażanie zasad kultury na co dzień,
- upominek dla mamy- kwiatek, prace plastyczne według własnego pomysłu,
- dbajmy o nasze środowisko, rośliny i zwierzęta chronione, które nas otaczają – rozmowa,
- wykonujemy plakat „Nasze środowisko”,
- jestem koleżeński i tolerancyjny – mój stosunek do koleżanek i kolegów niepełnosprawnych, czy jestem tolerancyjny?
- gry i zabawy rekreacyjne na świeżym powietrzu,
- pomoc w odrabianiu lekcji.
CZERWIEC
- Międzynarodowy Dzień Dziecka – nasze małe święto,
- jak dzieci mieszkają w innych krajach, jakie mają warunki do życia nauki itp.,
- podkreślenie znaczenia przyjaźni międzynarodowej,
- moje ulubione gry i zabawy, wyrażanie własnego zdania, hasło przewodnie: „pogodzenie się z przegraną”,
- zachęcanie do koleżeństwa , wzajemnej pomocy i życzliwości podczas zabaw,
- ja i moje małe podróże – opowiadania dzieci o swoich podróżach, praca z wykorzystaniem Internetu,
- budzenie zainteresowań krajoznawczych. Kształtowanie umiejętności planowania i obserwacji,
- dzieciństwo bez przemocy- rozmowa na temat relacji między rodzicami a dziećmi,
- mam własne zdanie, kształtowanie postaw asertywnych,
- odrysowywanie konturu mapy Polski z zaznaczeniem miejsc znanych i ważnych,
- Moje plany wakacyjne – prace plastyczne, technika dowolna,
- jestem małym ratownikiem, podstawy pierwszej pomocy – pogadanka,
- między świetlicowe ognisko integracyjne na zakończenie roku szkolnego,
- bezpieczne wakacje – rozmowa,
- przypomnienie zasad bezpiecznych podczas wakacji,
- gry i zabawy przeciwko agresji.
- rozpoczęcie zajęć i wycieczek letnich
LIPIEC
- Zajęcia wspólne dla wszystkich świetlic, których plan opracowywany jest wcześniej. Plan każdorazowo zakłada aktywne formy wypoczynku dzieci i młodzieży wraz z elementami profilaktyki antyalkoholowej oraz antynarkotykowej i dostosowywany jest do obecnych możliwości finansowych.
SIERPIEŃ
- Kontynuacja zajęć z miesiąca lipca. Ponadto zajęcia realizuje jedna dyżurująca filia świetlicy wg planu dostosowanego do ilości wychowanków. Zajęcia odbywają się na miejscu i są kontynuacją zajęć lipcowych.
WRZESIEŃ
- powrót do szkoły po wakacyjnej przerwie,
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa panujących na świetlicy,
- wspólne układanie świetlicowego kontraktu,
- wspomnienia z wakacji - wypowiedzi dzieci - opowiadanie o swojej najciekawszej przygodzie,
- poczucie własnej wartości jako ważny czynnik rozwoju osobowości,
- każdy z nas ma inny charakter – jakie są zachowania w naszym otoczeniu, wpływ charakteru człowieka na sposób postępowania w różnych sytuacjach,
- współdziałanie i odpowiedni sposób zachowania się w grupie, traktowanie swoich potrzeb na równi z potrzebami innych,
- bawmy się razem radośnie – zasady wspólnej zabawy i zachowania się w grupie,
- zabawy rekreacyjno-sportowe na świeżym powietrzu.
PAŹDZIERNIK
- umiejętność wyrażania swojego zdania, każdy z nas ma prawo do głośnego wyrażania swojego zdania,
- profilaktyka – alkohol – jak się ustrzec, dlaczego ludzie sięgają po tego rodzaju używki, co powoduje w naszym organizmie?
- samopomoc koleżeńska – pomagamy sobie wzajemnie w różnych sytuacjach,
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie, określanie nastroju aktualnej pogody i rozumienie pojęcia "szaruga jesienna",
- jesienne owoce – prace plastyczne,
- kształcenie i utrwalanie nawyków bezpiecznego zachowania się „do” i „ze” szkoły,
- moja bezpieczna droga „do” i „ze” szkoły,
- kształtowanie samodyscypliny oraz zasad współżycia zespołowego w grupie,
- profilaktyka zdrowego stylu życia oraz aktywnego spędzania czasu wolnego,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych w grupie,
- pomoc dzieci starszych młodszym w odrabianiu zadań domowych,
- gry i zabawy na świeżym powietrzu.
LISTOPAD
- czcimy pamięć tych, którzy odeszli, właściwe zachowania w odpowiednich miejscach kształtowanie i utrwalanie poprawnych nawyków oraz samodyscypliny,
- potrzeba reguł – negatywne sytuacje wynikające z nieprzestrzegania odpowiednich zasad, potrzeba stosowania zasad i reguł w życiu każdego z nas,
- Dzień Niepodległości - zajęcia o poczuciu ducha polskości i tożsamości narodowej,
- samodzielne korzystanie z zaawansowanych technologii informatycznych,
- wykorzystanie komputera w różnych dziedzinach życia i kształcenia,
- nałogi czemu im ulegamy, jak się przed nimi ustrzec – alkohol, papierosy, narkotyki - Tydzień Profilaktyki
- przygotowanie się do samokształcenia poprzez umiejętne pozyskiwanie i opracowywanie informacji pochodzących z różnych źródeł,
- pomoc w odrabianiu lekcji,
- gry i zabawy,
GRUDZIEŃ
- „Barbórka’ czyje to święto? Dlaczego praca górników jest tak ciężka,
- Mikołajki – miłe jest dostawanie prezentów ale też dawanie,
- uświadamianie potrzeby szanowania lasu i jego mieszkańców – jak dbamy o zwierzęta w zimie?
- ułatwienie dostrzegania znaczenia wartości własnego regionu i kraju w życiu osobistym,
- całościowe postrzeganie regionu jako miejsca życia, aktywności i szeroko rozumianej twórczości,
- umiejętność porozumiewania się i utrzymywania dobrych relacji z innymi ludźmi,
- wykonywanie różnych ozdób choinkowych,
- nasza mała wigilijna, przygotowanie świetlicowego świątecznego stołu, wspólne śpiewanie kolęd
- pomoc w odrabianiu lekcji.
Poza w/w zajęciami odbywającymi się w poszczególnych filiach zaplanowano kilkanaście wspólnych dla wszystkich świetlic imprez jak: wycieczki, konkursy, akcje, turnieje itp.
Plan zajęć na bieżąco jest modyfikowany i dostosowywany do potrzeb wychowawczych i rozwojowych dzieci i młodzieży uczestniczących w zajęciach oraz do możliwości organizacyjnych i finansowych Stowarzyszenia.
Jednocześnie w trakcie obowiązywania pandemii COVID-19 dopuszcza się przeniesienie części zaplanowanych zajęć na inną formę niż stacjonarna lub odwołanie części z nich. W pierwszej kolejności o zmianach powiadamia się rodziców/opiekunów pranych oraz uczestników zajęć. Forma powiadamiania i kontaktu z tymi osobami pozostaje jak do tej pory (głównie komunikacja telefoniczna i elektroniczna).
Regulamin
REGULAMIN
Świetlicy Profilaktyczno-Integracyjnej w Gaszowicach
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- § 1
- Świetlica Profilaktyczno-Integracyjna w Gaszowicach zwana dalej „Świetlicą” jest placówką wsparcia dziennego w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. Nr 149, poz. 887, z późn.zm., zwana dalej „ustawą”) prowadzoną w połączonych formach: opiekuńczej i specjalistycznej.
- Ustalona nazwa jest używana przez Świetlicę w pełnym brzmieniu.
- Organem prowadzącym Świetlicę jest Stowarzyszenie SUMINA na rzecz Odnowy i Rozwoju Górnego Śląska z siedzibą w Suminie przy ul. Rybnickiej 25 c.
- Świetlica ma siedzibę w Gaszowicach przy ul. Rydułtowskiej 7.
- Świetlica może prowadzić filie w miejscowościach Gminy Gaszowice.
- Oprócz wykonywania zadań określonych w ustawie Świetlica współdziała również z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w realizacji Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Zespołem Interdyscyplinarnym w Gaszowicach w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej.
- § 2
- Wychowankami Świetlicy mogą być dzieci od ukończenia 6 roku życia i młodzież do ukończenia 18 roku życia, będące mieszkańcami Gminy Gaszowice oraz inne uczęszczające do przedszkoli i szkół na terenie Gminy Gaszowice.
- W szczególnych wypadkach Kierownik może podjąć inną decyzję w sprawie przyjęcia wychowanka do Świetlicy lub udziału w zajęciach/wydarzeniach.
- Celem działania Świetlicy jest zapewnienie w szczególności opieki wychowawczej, tworzenie warunków do nauki własnej i pomocy w nauce, organizacja czasu wolnego, zabawy i zajęć sportowych oraz rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków.
- Świetlica zapewnia wychowankom w szczególności:
- opiekę po zajęciach szkolnych i pomoc w organizowaniu czasu wolnego od zajęć szkolnych,
- pomoc w odrabianiu lekcji i nauce własnej,
- udział w zajęciach specjalistycznych zgodnych z indywidualnymi potrzebami,
- pomoc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych, w tym rodzinnych,
- pomoc rodzicom (opiekunom prawnym) w opanowaniu umiejętności opiekuńczo-wychowawczych oraz działania na rzecz podtrzymania więzi emocjonalnych w rodzinie i wzmacniania poczucia odpowiedzialności za dziecko,
- skoordynowane oddziaływania pedagogiczne na rzecz rozwoju osobowości i wdrażania zasad współżycia społecznego.
- § 3
- Kierownikiem Świetlicy może być osoba spełniająca warunki, o których mowa w art. 25 i nast. Ustawy.
- Do kompetencji kierownika należy, w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością Świetlicy,
- reprezentowanie świetlicy na zewnątrz w uzgodnieniu z podmiotem prowadzącym,
- kontakt z mediami oraz z rodzicami/wychowankami podopiecznych,
- nadzór merytoryczny nad wychowawcami,
- organizacja zajęć, pracy wychowawców Świetlicy i prowadzenie własnych zajęć,
- uczestnictwo w procesie wychowania i opieki wychowanków,
- wykonywanie innych zadań wynikających z Ustawy i przepisów szczególnych,
- nadawanie regulaminu organizacyjnego Świetlicy.
- § 4
- Świetlica organizuje, w szczególności:
- zajęcia wychowawcze, dydaktyczne, specjalistyczne,
- kulturotwórcze, sportowe i inne zgodnie z zainteresowaniami,
- poradnictwo i zajęcia dla rodziców,
- zajęcia otwarte dla dzieci nie będących wychowankami Świetlicy,
- szkolenia dla wychowawców oraz osób współpracujących.
- imprezy środowiskowe, kulturalno-oświatowe, plenerowe i inne.
- W Świetlicy pod opieką jednego wychowawcy w tym samym czasie może przebywać nie więcej niż 15 dzieci.
- § 5
- Świetlica organizuje zajęcia w dni powszednie, a także w dni wolne od nauki, z wyjątkiem niedziel i świąt, w okresie ferii zimowych i wakacji letnich.
- Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem publikowanym w mediach oraz w formie papierowej na drzwiach/zewnętrznych/tablicy ogłoszeń przed każdą z filii.
- Czas, forma i zakres pracy Świetlicy w okresie ferii i wakacji ustalane są i podawane do publicznej wiadomości przed rozpoczęciem zajęć w tym okresie i stanowią część integralną całorocznego zakresu działania.
- § 6
Organizację Świetlicy określa oprócz ustaleń niniejszego regulaminu Plan pracy na dany rok kalendarzowy.
- § 7
- W Świetlicy w zależności od potrzeb zatrudnia się na podstawie umów prawa cywilnego: wychowawców, pedagoga, psychologa, psychoterapeutę i inne osoby spełniające wymagania, o których mowa w art. 26 i 27 Ustawy. Osoby te stanowią Radę Pedagogiczną.
- Wychowawca prowadzi grupę oraz sprawuje opiekę nad procesem wychowania, profilaktyki i powierzonych jego opiece wychowanków, a w szczególności:
- poznaje warunki życia, stan zdrowia, możliwości, zainteresowania i zdolności wychowanków oraz przyczyny występujących trudności,
- czuwa nad realizacją obowiązku szkolnego i systematycznym uczęszczaniem do szkoły,
- współuczestniczy w opracowaniu i realizacji programów wychowawczych, profilaktycznych i terapeutycznych,
- współpracuje ze szkołami do których uczęszczają wychowankowie,
- współpracuje z rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanków, informuje ich o postępach i trudnościach, zachęca ich do brania udziału w życiu świetlicy oraz współpracy w pokonywaniu trudności,
- inspiruje i organizuje działania zespołowe powierzonej grupy wychowanków,
- sprawuje opiekę nad wychowankami uczestniczącymi w zajęciach poza Świetlicą,
- prowadzi obowiązującą dokumentację grupy wychowawczej,
- bierze udział w organizacji spotkań dla rodziców,
- odpowiada za pomieszczenia i wyposażenie przydzielone grupie.
- Do zadań pedagoga i psychologa oraz psychoterapeuty, zgodnie z przygotowaniem zawodowym i podziałem obowiązków, należy:
- rozpoznawanie sytuacji wychowawczej i opiekuńczej wychowanków oraz prowadzenie badań służących określaniu najkorzystniejszych warunków ich rozwoju,
- sporządzanie we współpracy z innymi pracownikami świetlicy indywidualnych planów pracy wychowawczej, profilaktycznej i terapeutycznej dla wychowanków i czuwanie nad ich realizacją,
- prowadzenie dokumentacji osobistej wychowanków,
- prowadzenie indywidualnych i zespołowych zajęć specjalistycznych,
- sprawowanie indywidualnej opieki nad wychowankami sprawiającymi szczególne trudności,
- organizowanie i prowadzenie zajęć terapeutycznych i pedagogicznych dla dzieci i rodziców (opiekunów prawnych).
- § 8
Do Świetlicy przyjmuje się wychowanków:
- na ich prośbę (za zgodą rodziców lub opiekuna prawnego),
- na prośbę rodziców (opiekuna prawnego),
- na wniosek: szkoły, ośrodka pomocy społecznej oraz osób prawnych lub fizycznych, które stwierdzają potrzebę udzielania dziecku pomocy przez świetlicę (za zgodą rodziców),
- skierowanych przez sąd.
- § 9
- O przyjęciu do Świetlicy decyduje kierownik sam lub po konsultacji z wychowawcą albo Radą Pedagogiczną.
- Warunkiem przyjęcia dziecka do Świetlicy jest prawidłowe i pełne wypełnienie przez rodzica/opiekuna odpowiedniej Deklaracji i spełnienie warunku opisanego w § 2 ust. 1 niniejszego Regulaminu.
- Jeżeli dziecko nie zostało przyjęte do Świetlicy, wnioskodawca może zwrócić się do kierownika o ponowne rozpatrzenie sprawy.
- Nieobecność wychowanka podczas zajęć wynosząca 50% i więcej licząc od chwili złożenia deklaracji lub 10 kolejnych zajęć prowadzonych w filii do której osoba została zapisana, upoważnia Kierownika do skreślenia takiej osoby z listy wychowanków lub odmowy udziału w wydarzeniu (np. imprezie na miejscu, wycieczce, itp.).
- Ponowne przyjęcie Deklaracji dotyczącej osoby skreślonej z listy może nastąpić po upływie karencji min. 30 dni kalendarzowych i zależy od dostępności miejsc w danej filii lub w wydarzeniu.
- Na wolne miejsce po osobie skreślonej z listy może zostać przyjęta inna osoba.
- § 10
- Wychowankowie korzystają ze wszystkich lub wybranych, w tym proponowanych im: zajęć, wydarzeń, imprez, świadczeń.
- Zakres świadczeń ustala kierownik w porozumieniu z wychowankiem oraz jego rodzicem/opiekunem prawnym mając na uwadze:
- dotychczasowe zaangażowanie wychowanka,
- jego systematyczny udział w proponowanych formach pracy,
- możliwości i dostępność miejsc,
- dedykowany plan/program, szczególnie dla określonej grupy wiekowej.
- Praca z wychowankiem i rodziną opiera się na zasadzie dobrowolności i nieodpłatności.
- W szczególnych przypadkach, zwłaszcza dla prawidłowego procesu rekrutacji np. na wycieczki mogą być pobierane opłaty tzw. kaucje, wpisowe, itp. które nie są traktowane jako odpłatne formy działalności.
- § 11
- Wychowankowie są współgospodarzami Świetlicy.
- Wychowanek ma prawo do:
- właściwie zorganizowanej opieki oraz procesu wychowania, profilaktyki i terapii,
- życzliwego i podmiotowego wychowania,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas zajęć organizowanych w świetlicy i poza nią,
- poszanowania godności osobistej, ochrony przed przemocą psychiczną i fizyczną,
- współdecydowania w sprawach prowadzonej w Świetlicy działalności.
- Wychowanek zobowiązany jest do przestrzegania postanowień niniejszego Regulaminu, a w szczególności do:
- współpracy w procesie wychowania,
- bieżącego i systematycznego udziału w zajęciach i wydarzeniach,
- przestrzegania zasad kultury współżycia,
- pomagania słabszym,
- dbania o wspólne dobro, ład i porządek, uczestnictwo w pracach porządkowych i zajęciach samoobsługowych,
- ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie.
- W przypadku nieprzestrzegania przez wychowanka postanowień niniejszego regulaminu Kierownik może podjąć następujące działania:
- przeprowadzić rozmowę z wychowankiem,
- przeprowadzić rozmowę z rodzicem/opiekunem prawnym,
- powiadomić o zaistniałym zdarzeniu szkołę do której uczęszcza wychowanek,
- odmówić udziału w wydarzeniu/ach lub niektórych zajęciach,
- zawiesić w prawach wychowanka na określony czas,
- skreślić z listy wychowanków świetlicy o czym powiadamia rodziców/opiekunów prawnych.
- Działania o których mowa w ust. 4 Kierownik podejmuje jednoosobowo kierując się oceną wagi naruszonych postanowień regulaminu oraz dobrem innych wychowanków.
- Przy podejmowaniu działań o których mowa w ust. 4 Kierownik może zasięgnąć opinii wychowawców świetlicy.
- W przypadku stwierdzenia lub podejrzenia naruszenia przez wychowanka zasad poszanowania prawa Kierownik powiadamia o tym organy.