Warsztaty w module MultiNauka & MultiTechnikapozwalają zrozumieć naukę przez praktyczne wykorzystanie nowych technologii. W czasie zajęć staramy się przybliżyć uczniom wiedzę poprzez przedstawienie historii architektury, malarstwa, inżynierii, animacji czy robotyki oraz pokazanie ciekawostek technologicznych, co ułatwia zrozumienie mechanizmów działania różnych zautomatyzowanych urządzeń, wykorzystywanych w przemyśle i życiu codziennym. Lekcje w tym module nie tylko popularyzują wiedzę w atrakcyjny dla młodego odbiorcy sposób, ale też uczą logicznego, twórczego i nowatorskiego myślenia oraz rozwijają wyobraźnię przestrzenną przez budowanie trójwymiarowych konstrukcji. Uczymy przez poszukiwanie i odkrywanie oraz rozwiązywanie problemów. Uczestnicy zajęć w tym module mogą samodzielnie wyszukiwać budowle w grafice 3D (np. wieże, mosty, stadiony), korzystając z aplikacji ARSighs. W celach pokazowych wykorzystujemy również model robota sensorycznego segregującego przedmioty.

Czas trwania: ok. 75 min.


1. Nasze kosmiczne sąsiedztwo

Co jest w naszym kosmicznym sąsiedztwie? Jak bada się kosmos? Co daje nam badanie kosmosu? Na te i inne pytania staramy się odpowiedzieć w trakcie zajęć. Po prezentacji można zbudować z klocków rakietę, wahadłowiec lub antenę satelitarną.


2. Robotyka – fantastyka naukowa a rzeczywistość

Celem zajęć jest wprowadzenie uczniów w świat robotów. Na przykładzie robotów wykorzystywanych np. w medycynie, ratownictwie czy przemyśle poznajemy świat, w którym roboty nas otaczają. W czasie prezentacji multimedialnej opowiadamy o typach i zastosowaniu robotów, przedstawiamy trzy prawa Asimowa, prezentujemy najlepsze roboty minionego roku oraz demonstrujemy model robota sensorycznego. Na lekcji uczniowie budują z klocków K'NEX roboty według projektu własnego lub z instrukcji.


3. XX wiek – epoka wynalazków

„Świat się kurczy”, bo przy coraz szerszej dostępności nowych technologii stajemy się globalną wioską, a to wszystko za sprawą wynalazków, które zrewolucjonizowały świat
w XX wieku. Zapraszamy na przegląd najważniejszych z nich i do budowania z klocków modeli tych wynalazków.


 4. Leonardo – genialny inżynier: dźwignie, przekładnie i śruby

W trakcie zajęć dzieci zapoznają się z najciekawszymi wynalazkami Leonarda oraz poznają zasady działania dźwigni, budując z klocków K'NEX, m.in. katapultę oraz znajdującą zastosowanie w technologiach kosmicznych śrubę Archimedesa.


5. Mosty – najdłuższe, największe i najciekawsze konstrukcje

Po prezentacji najciekawszych konstrukcji mostów na świecie uczniowie mogą wykazać się zdolnościami konstruktorskimi, budując modele mostów z klocków K'NEX.


 6. Mosty Wrocławia

Po prezentacji największych i najciekawszych mostów Wrocławia uczestnicy zajęć mogą wykazać się zdolnościami konstruktorskimi, budując modele mostów z klocków.


 7. Wrocławskie zabytki techniki 

W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć ciekawe obiekty z terenu całego Wrocławia, które są zabytkami, a których my tak nie postrzegamy. Pokażemy obiekty mające wkład w rozwój miasta i w jego stałe unowocześnianie. Po prezentacji uczniowie będą mogli zbudować modele z klocków wg własnych pomysłów.


8. Wieże – strzeliste konstrukcje

Lekcja o najwyższych konstrukcjach świata, najbardziej znanym obiekcie architektonicznym Paryża i o tym, czego symbolem jest wieża. Uczestnicy zajęć budują konstrukcje z klocków K'NEX oraz pracują w programie graficznym.


 9. Architektura nowoczesnego miasta

Podczas zajęć uczestnicy oglądają prezentację multimedialną o największych miastach świata, zastanawiają się, jakie problemy mogą mieć mieszkańcy Hongkongu czy Nowego Jorku; zapoznają się także z projektem „dynamicznej architektury” w Dubaju. Oglądane budowle są inspiracją do stworzenia „wielkiego miasta” z klocków K'NEX, w którym znajdą się także ruchome wieżowce.


10. Karuzele – diabelskie młyny

Kiedy i gdzie powstał pierwszy diabelski młyn? Ciekawe diabelskie młyny z całego świata, te największe, najbardziej znane i będące interesującymi ze względu na swoją konstrukcję. Wszystkie te informacje można uzyskać w trakcie naszej prezentacji. Uczniowie mogą z naszych klocków zbudować diabelskie młyny i karuzele z silnikami lub bez.


11. Rower – historia, budowa, przyszłość

Uczestnicy zajęć budują z klocków K'NEX rowery i proste modele przekładni, dzięki którym poznają podstawy mechaniki. Na lekcji przedstawione są też ciekawostki z historii roweru. Podczas prezentacji multimedialnej m.in. ciekawostki z historii roweru, np. pierwszych „maszyn do biegania”, informacje o obowiązkowym wyposażeniu roweru i zasadach bezpiecznej jazdy oraz pojazdy konstruowane przez entuzjastów i rowery przyszłości.


12. Łódki, stateczki, statki. Od dłubanki do pływających hoteli

W trakcie zajęć przedstawimy krótką historię statków, opowiemy o łodziach papirusowych i trzcinowych, łodziach Wikingów, statkach wielkich podróżników, najsłynniejszych transatlantykach oraz o następcach Titanica. Uczestnicy z klocków K’NEX mogą zbudować modele pojazdów tj. statki, łodzie, katamarany.


13. Wielcy odkrywcy i podróżnicy

Podczas warsztatów szlakiem najsławniejszych podróżników zwiedzamy najdalsze zakątki Ziemi.  Uczniowie dowiadują się, jak wyglądały wyprawy statkiem w średniowieczu, a jak współcześnie zdobywa się bieguny, natomiast w programie graficznym ilustrują ciekawe wyprawy i bezludne wyspy, a z klocków K’NEX budują modele pojazdów tj. statki, łodzie, katamarany.


14. Wizjonerzy sci-fi (uczniowie kl. V-VI SP + gimnazjaliści)

Prezentacja pomysłów siedmiu wielkich pisarzy, które po latach doczekały się realizacji. Próba zastanowienia się, czy dziś jesteśmy w stanie przedstawić pomysły z szansą na realizację w jakiejś nieokreślonej przyszłości. Próba zastanowienia się, co może dziś łączyć literaturę i film fantastyczny z nauką. Czy w odbiorze przeciętnego człowieka granice między fantastyką a nauką nie zacierają się. W części warsztatowej budowanie z klocków modeli nawiązujących do pomysłów wielkich autorów sci-fi.


15. Śladami impresjonistów

Prezentacja twórczości przedstawicieli kierunku oraz tworzenie obrazów naśladujących technikę charakterystyczną dla impresjonizmu w programie graficznym Corel Painter Essentials.


16.  Świat wykropkowany – pointylizm w sztuce

Prezentacja twórczości Georgesa Seurata oraz wykonywanie prac graficznych imitujących technikę artysty w programie graficznym Corel Painter Essentials.


17. Każdy może być van Goghiem

Prezentacja sylwetki oraz twórczości artysty oraz tworzenie obrazów techniką imitującą jego pędzel w programie graficznym Corel Painter Essentials.


18. Mona Lisa – kopia czy oryginał?

Prezentacja reprodukcji „Mona Lisy” wykonanych za pomocą różnych technik oraz tworzenie własnej kopii obrazu w programach graficznych.


19. Piaskowe fantazje

Prezentacja multimedialna arcydzieł zbudowanych z piasku, piaskowe animacje Ferenca Cakó oraz tworzenie mandali w programie graficznym.


20. Techniki animacji

Krótka historia filmu animowanego oraz tworzenie animacji w programie komputerowym Kai's SuperGoo.


21. Fotokomiks

Omówienie historii i rodzajów komiksu oraz tworzenie własnych prac w programie komputerowym. Uczestnicy powinni na zajęcia przynieść własne aparaty fotograficzne (3-4 sztuki na klasę).


22. Z książką przez wieki

Uczniowie zapoznają się z historią książki na przestrzeni wieków. Dowiedzą się, co to jest pismo klinowe i ile kosztowały pierwsze książki oraz kim był Jan Gutenberg. Uczestnicy warsztatów mogą zaprojektować okładki książek bądź stworzyć ilustracje do e-booków w programie Power Point z limerykami Szymborskiej, fragmentami „Króla Maciusia Pierwszego” Janusza Korczaka czy „Lokomotywy” Juliana Tuwima. Na życzenie nauczyciela możemy wykorzystać wiersze bądź fragmenty krótkich opowiadań aktualnie omawianych w klasie.


23. Pozytywne strony Internetu

Celem warsztatów jest uświadomienie uczestnikom zajęć zagrożeń związanych z poruszaniem się w wirtualnym świecie oraz promocja bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni. Powiemy, jakie są prawa i obowiązki użytkowników Internetu, przedstawimy zasady netykiety oraz zasady korzystania z materiałów udostępnianych w sieci i wskażemy, gdzie można szukać pomocy, kiedy coś w Internecie nas zaniepokoi lub jesteśmy ofiarami cyberprzemocy. Wskażemy też pozytywne strony Internetu, a uczestnicy warsztatów będą mogli połączyć naukę z zabawą, korzystając z ciekawych stron edukacyjnych.