Co u nas słychać
Zachęcamy szkoły i przedszkola do skorzystania z naszej oferty edukacyjnej. Poniżej prezentujemy bogaty wybór tematów zajęć, jakie możemy przeprowadzić lub zorganizować. W celu ustalenia szczegółów prosimy kontaktować się z bibliotekarzami poszczególnych filii.
Tematy dla przedszkoli (starsze grupy)
Jak kot CZARNY z BIAŁYM kotem umówiły się pod płotem
Tytuł spotkania został zaczerpnięty z wiersza Marcina Brykczyńskiego. W trakcie zajęć zaproponujemy dzieciom zabawy graficzne w programie Tux Paint inspirowane poezją dziecięcą z tomiku pt. „Czarno na białym” oraz budowanie prostych płaskich konstrukcji z klocków K'nex.
Groszki
„Groszki” w Teatrzyku Papierowym KAMISHIBAI i zabawy graficzne w programie Tux Paint pt. EMOTIKONY uśmiechniętego, smutnego, wesołego i zawstydzonego „Groszka”. Zabawa literacka, ruchowa i w programie graficznym.
Cztery zwykłe miski
„Cztery zwykłe miski” Iwony Chmielewskiej to książka, która inspiruje do rozmowy na temat ilustracji i jej prostego, ale ważnego przekazu „nie wszyscy mają to samo, tyle samo i tak samo”. Dzieci w trakcie zajęć wykonają swoją ilustrację mając do dyspozycji cztery wycięte z szarego papieru „miski”. W przestrzeni klocków K'nex stworzą proste, płaskie formy przedmiotów codziennego użytku.
Lato – piasek i zabawa
Co można zbudować z piasku? Czy piaskiem można malować? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas zajęć. Dzieci stworzą „piaskowe” prace plastyczne w programach graficznych.
Mrozem malowane
Tworzenie zimowych prac plastycznych w programie Tux Paint oraz konstruowanie z klocków K'nex.
Kolorowa jesień
Inspiracją do działań będą dary jesieni, które można znaleźć podczas jesiennych spacerów. Zabawy graficzne na stronach WWW i konstrukcyjne z klocków K'nex.
Wiosna na łące
Jakie owady spotkamy wiosną na łące? Co jedzą motyle? Czy mrówki są potrzebne? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas zajęć. Dzieci namalują kolorową łąkę w programie graficznym Tux-Paint, a z klocków K'nex wybudują zwierzęta, które można spotkać na łące.
Bajka prostokątna i kwadratowa
Temat realizowany w oparciu o publikację „Posłuchajcie bajki nowej, prostokątnej i kwadratowej” Danuty Wawiłow. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się z wybranych stron WWW, jak ułożyć parę królewską i Smoka Wawelskiego z figur geometrycznych, a z klocków K'nex zbudują kwadratowe królestwo.
MultiNauka i MultiTechnika – klasy III-VI
Czas trwania: ok. 75 min.
1. Nasze kosmiczne sąsiedztwo
Co jest w naszym kosmicznym sąsiedztwie? Jak bada się kosmos? Co daje nam badanie kosmosu? Na te i inne pytania staramy się odpowiedzieć w trakcie zajęć. Po prezentacji można zbudować z klocków rakietę, wahadłowiec lub antenę satelitarną.
2. Robotyka – fantastyka naukowa a rzeczywistość
Celem zajęć jest wprowadzenie uczniów w świat robotów. Na przykładzie robotów wykorzystywanych np. w medycynie, ratownictwie czy przemyśle poznajemy świat, w którym roboty nas otaczają. W czasie prezentacji multimedialnej opowiadamy o typach i zastosowaniu robotów, przedstawiamy trzy prawa Asimowa, prezentujemy najlepsze roboty minionego roku oraz demonstrujemy model robota sensorycznego. Na lekcji uczniowie budują z klocków K'NEX roboty według projektu własnego lub z instrukcji.
3. XX wiek – epoka wynalazków
„Świat się kurczy”, bo przy coraz szerszej dostępności nowych technologii stajemy się globalną wioską, a to wszystko za sprawą wynalazków, które zrewolucjonizowały świat
w XX wieku. Zapraszamy na przegląd najważniejszych z nich i do budowania z klocków modeli tych wynalazków.
4. Leonardo – genialny inżynier: dźwignie, przekładnie i śruby
W trakcie zajęć dzieci zapoznają się z najciekawszymi wynalazkami Leonarda oraz poznają zasady działania dźwigni, budując z klocków K'NEX, m.in. katapultę oraz znajdującą zastosowanie w technologiach kosmicznych śrubę Archimedesa.
5. Mosty – najdłuższe, największe i najciekawsze konstrukcje
Po prezentacji najciekawszych konstrukcji mostów na świecie uczniowie mogą wykazać się zdolnościami konstruktorskimi, budując modele mostów z klocków K'NEX.
6. Mosty Wrocławia
Po prezentacji największych i najciekawszych mostów Wrocławia uczestnicy zajęć mogą wykazać się zdolnościami konstruktorskimi, budując modele mostów z klocków.
7. Wrocławskie zabytki techniki
W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć ciekawe obiekty z terenu całego Wrocławia, które są zabytkami, a których my tak nie postrzegamy. Pokażemy obiekty mające wkład w rozwój miasta i w jego stałe unowocześnianie. Po prezentacji uczniowie będą mogli zbudować modele z klocków wg własnych pomysłów.
8. Wieże – strzeliste konstrukcje
Lekcja o najwyższych konstrukcjach świata, najbardziej znanym obiekcie architektonicznym Paryża i o tym, czego symbolem jest wieża. Uczestnicy zajęć budują konstrukcje z klocków K'NEX oraz pracują w programie graficznym.
9. Architektura nowoczesnego miasta
Podczas zajęć uczestnicy oglądają prezentację multimedialną o największych miastach świata, zastanawiają się, jakie problemy mogą mieć mieszkańcy Hongkongu czy Nowego Jorku; zapoznają się także z projektem „dynamicznej architektury” w Dubaju. Oglądane budowle są inspiracją do stworzenia „wielkiego miasta” z klocków K'NEX, w którym znajdą się także ruchome wieżowce.
10. Karuzele – diabelskie młyny
Kiedy i gdzie powstał pierwszy diabelski młyn? Ciekawe diabelskie młyny z całego świata, te największe, najbardziej znane i będące interesującymi ze względu na swoją konstrukcję. Wszystkie te informacje można uzyskać w trakcie naszej prezentacji. Uczniowie mogą z naszych klocków zbudować diabelskie młyny i karuzele z silnikami lub bez.
11. Rower – historia, budowa, przyszłość
Uczestnicy zajęć budują z klocków K'NEX rowery i proste modele przekładni, dzięki którym poznają podstawy mechaniki. Na lekcji przedstawione są też ciekawostki z historii roweru. Podczas prezentacji multimedialnej m.in. ciekawostki z historii roweru, np. pierwszych „maszyn do biegania”, informacje o obowiązkowym wyposażeniu roweru i zasadach bezpiecznej jazdy oraz pojazdy konstruowane przez entuzjastów i rowery przyszłości.
12. Łódki, stateczki, statki. Od dłubanki do pływających hoteli
W trakcie zajęć przedstawimy krótką historię statków, opowiemy o łodziach papirusowych i trzcinowych, łodziach Wikingów, statkach wielkich podróżników, najsłynniejszych transatlantykach oraz o następcach Titanica. Uczestnicy z klocków K’NEX mogą zbudować modele pojazdów tj. statki, łodzie, katamarany.
13. Wielcy odkrywcy i podróżnicy
Podczas warsztatów szlakiem najsławniejszych podróżników zwiedzamy najdalsze zakątki Ziemi. Uczniowie dowiadują się, jak wyglądały wyprawy statkiem w średniowieczu, a jak współcześnie zdobywa się bieguny, natomiast w programie graficznym ilustrują ciekawe wyprawy i bezludne wyspy, a z klocków K’NEX budują modele pojazdów tj. statki, łodzie, katamarany.
14. Wizjonerzy sci-fi (uczniowie kl. V-VI SP + gimnazjaliści)
Prezentacja pomysłów siedmiu wielkich pisarzy, które po latach doczekały się realizacji. Próba zastanowienia się, czy dziś jesteśmy w stanie przedstawić pomysły z szansą na realizację w jakiejś nieokreślonej przyszłości. Próba zastanowienia się, co może dziś łączyć literaturę i film fantastyczny z nauką. Czy w odbiorze przeciętnego człowieka granice między fantastyką a nauką nie zacierają się. W części warsztatowej budowanie z klocków modeli nawiązujących do pomysłów wielkich autorów sci-fi.
15. Śladami impresjonistów
Prezentacja twórczości przedstawicieli kierunku oraz tworzenie obrazów naśladujących technikę charakterystyczną dla impresjonizmu w programie graficznym Corel Painter Essentials.
16. Świat wykropkowany – pointylizm w sztuce
Prezentacja twórczości Georgesa Seurata oraz wykonywanie prac graficznych imitujących technikę artysty w programie graficznym Corel Painter Essentials.
17. Każdy może być van Goghiem
Prezentacja sylwetki oraz twórczości artysty oraz tworzenie obrazów techniką imitującą jego pędzel w programie graficznym Corel Painter Essentials.
18. Mona Lisa – kopia czy oryginał?
Prezentacja reprodukcji „Mona Lisy” wykonanych za pomocą różnych technik oraz tworzenie własnej kopii obrazu w programach graficznych.
19. Piaskowe fantazje
Prezentacja multimedialna arcydzieł zbudowanych z piasku, piaskowe animacje Ferenca Cakó oraz tworzenie mandali w programie graficznym.
20. Techniki animacji
Krótka historia filmu animowanego oraz tworzenie animacji w programie komputerowym Kai's SuperGoo.
21. Fotokomiks
Omówienie historii i rodzajów komiksu oraz tworzenie własnych prac w programie komputerowym. Uczestnicy powinni na zajęcia przynieść własne aparaty fotograficzne (3-4 sztuki na klasę).
22. Z książką przez wieki
Uczniowie zapoznają się z historią książki na przestrzeni wieków. Dowiedzą się, co to jest pismo klinowe i ile kosztowały pierwsze książki oraz kim był Jan Gutenberg. Uczestnicy warsztatów mogą zaprojektować okładki książek bądź stworzyć ilustracje do e-booków w programie Power Point z limerykami Szymborskiej, fragmentami „Króla Maciusia Pierwszego” Janusza Korczaka czy „Lokomotywy” Juliana Tuwima. Na życzenie nauczyciela możemy wykorzystać wiersze bądź fragmenty krótkich opowiadań aktualnie omawianych w klasie.
23. Pozytywne strony Internetu
Celem warsztatów jest uświadomienie uczestnikom zajęć zagrożeń związanych z poruszaniem się w wirtualnym świecie oraz promocja bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni. Powiemy, jakie są prawa i obowiązki użytkowników Internetu, przedstawimy zasady netykiety oraz zasady korzystania z materiałów udostępnianych w sieci i wskażemy, gdzie można szukać pomocy, kiedy coś w Internecie nas zaniepokoi lub jesteśmy ofiarami cyberprzemocy. Wskażemy też pozytywne strony Internetu, a uczestnicy warsztatów będą mogli połączyć naukę z zabawą, korzystając z ciekawych stron edukacyjnych.
MultiPrzyroda i MultiEkologia – klasy III-VI
Celem lekcji w module MultiPrzyroda jest poznanie flory i fauny charakterystycznej dla różnych kontynentów, w tym gatunków chronionych, utrwalenie i poszerzenie wiedzy związanej z opieką nad zwierzętami domowymi i z zachowaniem dzikich zwierząt oraz uświadomienie korzyści płynących z troski o środowisko naturalne. Warsztaty uczą obserwacji otaczającej nas natury, a także szacunku dla przyrody i tradycji oraz kształtują postawy proekologiczne.
W module MultiEkologia chcemy w formie zabawy zapoznać dzieci i młodzież z odnawialnymi źródłami energii, nowościami technologicznymi z użyciem zielonej energii, w tym ciekawymi przykładami rozwiązań architektonicznych z wykorzystaniem technologii przyjaznych środowisku naturalnemu i ludziom. W czasie zajęć przybliżamy mechanizmy działania elektrowni wykorzystujących tzw. zieloną energię na przykładzie urządzeń znajdujących się w MultiCentrum.
W programie warsztatów są: prezentacje multimedialne, praca przed komputerami w programach edukacyjnych i graficznych oraz budowanie ruchomych konstrukcji z klocków K’NEX zasilanych energią słońca. Uczestnicy zajęć, oprócz przyswajania wiedzy, uczą się logicznego myślenia i współpracy w grupie, rozwijają talent konstruktorski i plastyczny oraz wyobraźnię przestrzenną. W czasie zajęć za pomocą aplikacji ARSights uczniowie mogą oglądać na dużym ekranie trójwymiarowe budowle.
Czas zajęć: ok. 75 minut
1. Dbamy o naszą planetę – wprowadzenie do ekologii
Ponieważ ochrona środowiska naturalnego stała się jednym z najważniejszych zadań współczesnego świata, na zajęciach zachęcimy do oszczędzania wody i energii, do segregowania odpadów, a także do obserwacji otaczającej nas przyrody podczas spacerów i wycieczek. Uczestnicy warsztatów mogą stworzyć plakat ekologiczny w programie graficznym i skonstruować z klocków K’NEX ruchome wiatraki, młyny wodne lub karuzele zasilane energią słońca.
2. Zielona energia
Celem zajęć jest poznanie odnawialnych źródeł energii: słońca i wiatru oraz przybliżenie mechanizmów działania elektrowni wykorzystujących tzw. zieloną energię m.in. podczas demonstracji urządzeń znajdujących się w MultiCentrum. Wyjaśnimy, czym się różni bateria słoneczna od kolektora słonecznego, pokażemy pojazdy solarne i nowości technologiczne oparte na wykorzystaniu zielonej energii, a uczestnicy zbudują ruchome konstrukcje z klocków zasilane solarnie.
3. Ekoteka
Do czego może służyć zielona energia? - prezentacja nowości technologicznych opartych na wykorzystaniu zielonej energii (mosty solarne, opony z pomarańczy czy zielona piramida w centrum miasta) oraz tworzenie ruchomych konstrukcji z klocków K'NEX zasilanych energią słońca.
4. Ekologiczne środki transportu
W czasie zajęć omówimy środki transportu nieszkodliwe dla przyrody, zastanowimy się, jak pomóc środowisku przy wyborze środków lokomocji, omówimy nowe ekotechnologie wykorzystywane w motoryzacji oraz zachęcimy do spacerów i przejażdżek rowerowych.
5. Segregacja odpadów
Na zajęciach powiemy, dlaczego warto segregować odpady i jak to należy w prawidłowy sposób robić, zwracając uwagę na tzw. elektrośmieci i przeterminowane lekarstwa. Uczestnicy warsztatów pracują przed komputerami, korzystając z edukacyjnych stron internetowych i budują z klocków K’NEX ażurowe pojemniki i kontenery.
6. Kraska niebieska i inne polskie ptaki chronione
W programie zajęć: prezentacja wybranych ptaków będących pod ochroną, wyjaśnienie pojęcia "Polska Czerwona Księga", dźwiękowe zagadki, praca w programie graficznym lub przy wykorzystaniu edukacyjnych stron internetowych oraz budowanie z klocków K'NEX.
7. Zielone płuca świata, czyli bajkowa Amazonia
Tematem zajęć jest jedna z najciekawszych krain geograficznych, zwana „zielonymi płucami świata”. Dzieci poznają mieszkańców Amazonii i ich zwyczaje, zobaczą zwierzęta, które spotykamy tylko nad największą rzeką świata. Prezentacja jest inspiracją do stworzenia własnej bajkowej krainy w programie graficznym oraz zbudowania zwierząt z klocków K’NEX.
8. Kolory Madagaskaru
Podczas lekcji prezentujemy ciekawostki z życia Czerwonej Wyspy. Dzieci dowiedzą się m.in. co to jest endemit i jakie unikalne rośliny i zwierzęta zamieszkują Madagaskar, które drzewo rośnie „do góry nogami” oraz jaka palma poi turystów i wskazuje im kierunek.
9. Wielobarwna przyroda i kultura Chin
W trakcie zajęć prezentacja multimedialna o kulturze, tradycjach i przyrodzie Państwa Środka oraz tworzenie pocztówki z Chin w programie graficznym i budowanie pagody z kloców. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się m.in. tego, jak długi jest Wielki Mur Chiński, co to jest Festiwal Księżyca, w jakim mieście jeżdżą piętrowe tramwaje, ile narodowości żyje w Chinach i jakie gatunki zwierząt zagrożone wyginięciem zamieszkują tereny Chińskiej Republiki Ludowej.
10. Inteligencja i niezwykłe zdolności zwierząt (kl. III-VI)
Podczas prezentacji multimedialnej przedstawiamy najbardziej inteligentne gatunki zwierząt, zdolne do wykonywania zadań typowych dla ludzi. Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in. o zwierzętach, które rozpoznają swoje odbicie w lustrze, które potrafią malować, posługiwać się narzędziami, które mogą zaopiekować się osobą chorą, karmiąc ją łyżeczką i o takich, które są terapeutami lub „służą” w wojsku czy policji. Dowiedzą się również o ciekawych mechanizmach obronnych różnych gatunków. W części warsztatowej zajęć: budowanie zwierząt z klocków oraz twórcza zabawa przy wykorzystaniu programu graficznego lub edukacyjnych stron www.
Strona 1 z 2