Zachęcamy szkoły i przedszkola do skorzystania z naszej oferty edukacyjnej. Poniżej prezentujemy bogaty wybór tematów zajęć, jakie możemy przeprowadzić lub zorganizować. W celu ustalenia szczegółów prosimy kontaktować się z bibliotekarzami poszczególnych filii.


Jak kot CZARNY z BIAŁYM kotem umówiły się pod płotem

Tytuł spotkania został zaczerpnięty z wiersza Marcina Brykczyńskiego. W trakcie zajęć zaproponujemy dzieciom zabawy graficzne w programie Tux Paint inspirowane poezją dziecięcą z tomiku pt. „Czarno na białym” oraz budowanie prostych płaskich konstrukcji z klocków K'nex.

Groszki

„Groszki” w Teatrzyku Papierowym KAMISHIBAI i zabawy graficzne w programie Tux Paint pt. EMOTIKONY uśmiechniętego, smutnego, wesołego i zawstydzonego „Groszka”. Zabawa literacka, ruchowa i w programie graficznym.

 

Cztery zwykłe miski

„Cztery zwykłe miski” Iwony Chmielewskiej to książka, która inspiruje do rozmowy na temat ilustracji i jej prostego, ale ważnego przekazu „nie wszyscy mają to samo, tyle samo i tak samo”. Dzieci w trakcie zajęć wykonają swoją ilustrację mając do dyspozycji cztery wycięte z szarego papieru „miski”. W przestrzeni klocków K'nex stworzą proste, płaskie formy przedmiotów codziennego użytku.

Lato – piasek i zabawa

Co można zbudować z piasku? Czy piaskiem można malować? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas zajęć. Dzieci stworzą „piaskowe” prace plastyczne w programach graficznych.

Mrozem malowane

Tworzenie zimowych prac plastycznych w programie Tux Paint oraz konstruowanie z klocków K'nex.

Kolorowa jesień

Inspiracją do działań będą dary jesieni, które można znaleźć podczas jesiennych spacerów. Zabawy graficzne na stronach WWW i konstrukcyjne z klocków K'nex.

Wiosna na łące

Jakie owady spotkamy wiosną na łące? Co jedzą motyle? Czy mrówki są potrzebne? Na te i inne pytania poszukamy odpowiedzi podczas zajęć. Dzieci namalują kolorową łąkę w programie graficznym Tux-Paint, a z klocków K'nex wybudują zwierzęta, które można spotkać na łące.

Bajka prostokątna i kwadratowa

Temat realizowany w oparciu o publikację „Posłuchajcie bajki nowej, prostokątnej i kwadratowej” Danuty Wawiłow. W trakcie zajęć dzieci dowiedzą się z wybranych stron WWW, jak ułożyć parę królewską i Smoka Wawelskiego z figur geometrycznych, a z klocków K'nex zbudują kwadratowe królestwo.

Warsztaty w module MultiNauka & MultiTechnikapozwalają zrozumieć naukę przez praktyczne wykorzystanie nowych technologii. W czasie zajęć staramy się przybliżyć uczniom wiedzę poprzez przedstawienie historii architektury, malarstwa, inżynierii, animacji czy robotyki oraz pokazanie ciekawostek technologicznych, co ułatwia zrozumienie mechanizmów działania różnych zautomatyzowanych urządzeń, wykorzystywanych w przemyśle i życiu codziennym. Lekcje w tym module nie tylko popularyzują wiedzę w atrakcyjny dla młodego odbiorcy sposób, ale też uczą logicznego, twórczego i nowatorskiego myślenia oraz rozwijają wyobraźnię przestrzenną przez budowanie trójwymiarowych konstrukcji. Uczymy przez poszukiwanie i odkrywanie oraz rozwiązywanie problemów. Uczestnicy zajęć w tym module mogą samodzielnie wyszukiwać budowle w grafice 3D (np. wieże, mosty, stadiony), korzystając z aplikacji ARSighs. W celach pokazowych wykorzystujemy również model robota sensorycznego segregującego przedmioty.

Czas trwania: ok. 75 min.


1. Nasze kosmiczne sąsiedztwo

Co jest w naszym kosmicznym sąsiedztwie? Jak bada się kosmos? Co daje nam badanie kosmosu? Na te i inne pytania staramy się odpowiedzieć w trakcie zajęć. Po prezentacji można zbudować z klocków rakietę, wahadłowiec lub antenę satelitarną.


2. Robotyka – fantastyka naukowa a rzeczywistość

Celem zajęć jest wprowadzenie uczniów w świat robotów. Na przykładzie robotów wykorzystywanych np. w medycynie, ratownictwie czy przemyśle poznajemy świat, w którym roboty nas otaczają. W czasie prezentacji multimedialnej opowiadamy o typach i zastosowaniu robotów, przedstawiamy trzy prawa Asimowa, prezentujemy najlepsze roboty minionego roku oraz demonstrujemy model robota sensorycznego. Na lekcji uczniowie budują z klocków K'NEX roboty według projektu własnego lub z instrukcji.


3. XX wiek – epoka wynalazków

„Świat się kurczy”, bo przy coraz szerszej dostępności nowych technologii stajemy się globalną wioską, a to wszystko za sprawą wynalazków, które zrewolucjonizowały świat
w XX wieku. Zapraszamy na przegląd najważniejszych z nich i do budowania z klocków modeli tych wynalazków.


 4. Leonardo – genialny inżynier: dźwignie, przekładnie i śruby

W trakcie zajęć dzieci zapoznają się z najciekawszymi wynalazkami Leonarda oraz poznają zasady działania dźwigni, budując z klocków K'NEX, m.in. katapultę oraz znajdującą zastosowanie w technologiach kosmicznych śrubę Archimedesa.


5. Mosty – najdłuższe, największe i najciekawsze konstrukcje

Po prezentacji najciekawszych konstrukcji mostów na świecie uczniowie mogą wykazać się zdolnościami konstruktorskimi, budując modele mostów z klocków K'NEX.


 6. Mosty Wrocławia

Po prezentacji największych i najciekawszych mostów Wrocławia uczestnicy zajęć mogą wykazać się zdolnościami konstruktorskimi, budując modele mostów z klocków.


 7. Wrocławskie zabytki techniki 

W trakcie zajęć uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć ciekawe obiekty z terenu całego Wrocławia, które są zabytkami, a których my tak nie postrzegamy. Pokażemy obiekty mające wkład w rozwój miasta i w jego stałe unowocześnianie. Po prezentacji uczniowie będą mogli zbudować modele z klocków wg własnych pomysłów.


8. Wieże – strzeliste konstrukcje

Lekcja o najwyższych konstrukcjach świata, najbardziej znanym obiekcie architektonicznym Paryża i o tym, czego symbolem jest wieża. Uczestnicy zajęć budują konstrukcje z klocków K'NEX oraz pracują w programie graficznym.


 9. Architektura nowoczesnego miasta

Podczas zajęć uczestnicy oglądają prezentację multimedialną o największych miastach świata, zastanawiają się, jakie problemy mogą mieć mieszkańcy Hongkongu czy Nowego Jorku; zapoznają się także z projektem „dynamicznej architektury” w Dubaju. Oglądane budowle są inspiracją do stworzenia „wielkiego miasta” z klocków K'NEX, w którym znajdą się także ruchome wieżowce.


10. Karuzele – diabelskie młyny

Kiedy i gdzie powstał pierwszy diabelski młyn? Ciekawe diabelskie młyny z całego świata, te największe, najbardziej znane i będące interesującymi ze względu na swoją konstrukcję. Wszystkie te informacje można uzyskać w trakcie naszej prezentacji. Uczniowie mogą z naszych klocków zbudować diabelskie młyny i karuzele z silnikami lub bez.


11. Rower – historia, budowa, przyszłość

Uczestnicy zajęć budują z klocków K'NEX rowery i proste modele przekładni, dzięki którym poznają podstawy mechaniki. Na lekcji przedstawione są też ciekawostki z historii roweru. Podczas prezentacji multimedialnej m.in. ciekawostki z historii roweru, np. pierwszych „maszyn do biegania”, informacje o obowiązkowym wyposażeniu roweru i zasadach bezpiecznej jazdy oraz pojazdy konstruowane przez entuzjastów i rowery przyszłości.


12. Łódki, stateczki, statki. Od dłubanki do pływających hoteli

W trakcie zajęć przedstawimy krótką historię statków, opowiemy o łodziach papirusowych i trzcinowych, łodziach Wikingów, statkach wielkich podróżników, najsłynniejszych transatlantykach oraz o następcach Titanica. Uczestnicy z klocków K’NEX mogą zbudować modele pojazdów tj. statki, łodzie, katamarany.


13. Wielcy odkrywcy i podróżnicy

Podczas warsztatów szlakiem najsławniejszych podróżników zwiedzamy najdalsze zakątki Ziemi.  Uczniowie dowiadują się, jak wyglądały wyprawy statkiem w średniowieczu, a jak współcześnie zdobywa się bieguny, natomiast w programie graficznym ilustrują ciekawe wyprawy i bezludne wyspy, a z klocków K’NEX budują modele pojazdów tj. statki, łodzie, katamarany.


14. Wizjonerzy sci-fi (uczniowie kl. V-VI SP + gimnazjaliści)

Prezentacja pomysłów siedmiu wielkich pisarzy, które po latach doczekały się realizacji. Próba zastanowienia się, czy dziś jesteśmy w stanie przedstawić pomysły z szansą na realizację w jakiejś nieokreślonej przyszłości. Próba zastanowienia się, co może dziś łączyć literaturę i film fantastyczny z nauką. Czy w odbiorze przeciętnego człowieka granice między fantastyką a nauką nie zacierają się. W części warsztatowej budowanie z klocków modeli nawiązujących do pomysłów wielkich autorów sci-fi.


15. Śladami impresjonistów

Prezentacja twórczości przedstawicieli kierunku oraz tworzenie obrazów naśladujących technikę charakterystyczną dla impresjonizmu w programie graficznym Corel Painter Essentials.


16.  Świat wykropkowany – pointylizm w sztuce

Prezentacja twórczości Georgesa Seurata oraz wykonywanie prac graficznych imitujących technikę artysty w programie graficznym Corel Painter Essentials.


17. Każdy może być van Goghiem

Prezentacja sylwetki oraz twórczości artysty oraz tworzenie obrazów techniką imitującą jego pędzel w programie graficznym Corel Painter Essentials.


18. Mona Lisa – kopia czy oryginał?

Prezentacja reprodukcji „Mona Lisy” wykonanych za pomocą różnych technik oraz tworzenie własnej kopii obrazu w programach graficznych.


19. Piaskowe fantazje

Prezentacja multimedialna arcydzieł zbudowanych z piasku, piaskowe animacje Ferenca Cakó oraz tworzenie mandali w programie graficznym.


20. Techniki animacji

Krótka historia filmu animowanego oraz tworzenie animacji w programie komputerowym Kai's SuperGoo.


21. Fotokomiks

Omówienie historii i rodzajów komiksu oraz tworzenie własnych prac w programie komputerowym. Uczestnicy powinni na zajęcia przynieść własne aparaty fotograficzne (3-4 sztuki na klasę).


22. Z książką przez wieki

Uczniowie zapoznają się z historią książki na przestrzeni wieków. Dowiedzą się, co to jest pismo klinowe i ile kosztowały pierwsze książki oraz kim był Jan Gutenberg. Uczestnicy warsztatów mogą zaprojektować okładki książek bądź stworzyć ilustracje do e-booków w programie Power Point z limerykami Szymborskiej, fragmentami „Króla Maciusia Pierwszego” Janusza Korczaka czy „Lokomotywy” Juliana Tuwima. Na życzenie nauczyciela możemy wykorzystać wiersze bądź fragmenty krótkich opowiadań aktualnie omawianych w klasie.


23. Pozytywne strony Internetu

Celem warsztatów jest uświadomienie uczestnikom zajęć zagrożeń związanych z poruszaniem się w wirtualnym świecie oraz promocja bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni. Powiemy, jakie są prawa i obowiązki użytkowników Internetu, przedstawimy zasady netykiety oraz zasady korzystania z materiałów udostępnianych w sieci i wskażemy, gdzie można szukać pomocy, kiedy coś w Internecie nas zaniepokoi lub jesteśmy ofiarami cyberprzemocy. Wskażemy też pozytywne strony Internetu, a uczestnicy warsztatów będą mogli połączyć naukę z zabawą, korzystając z ciekawych stron edukacyjnych.

Celem lekcji w module MultiPrzyroda jest poznanie flory i fauny charakterystycznej dla różnych kontynentów, w tym gatunków chronionych, utrwalenie i poszerzenie wiedzy związanej z opieką nad zwierzętami domowymi i z zachowaniem dzikich zwierząt oraz uświadomienie korzyści płynących z troski o środowisko naturalne. Warsztaty uczą obserwacji otaczającej nas natury, a także szacunku dla przyrody i tradycji oraz kształtują postawy proekologiczne.

W module MultiEkologia chcemy w formie zabawy zapoznać dzieci i młodzież z odnawialnymi źródłami energii, nowościami technologicznymi z użyciem zielonej energii, w tym ciekawymi przykładami rozwiązań architektonicznych z wykorzystaniem technologii przyjaznych środowisku naturalnemu i ludziom. W czasie zajęć przybliżamy mechanizmy działania elektrowni wykorzystujących tzw. zieloną energię na przykładzie urządzeń znajdujących się w MultiCentrum.

W programie warsztatów są: prezentacje multimedialne, praca przed komputerami w programach edukacyjnych i graficznych oraz budowanie ruchomych konstrukcji z klocków K’NEX zasilanych energią słońca. Uczestnicy zajęć, oprócz przyswajania wiedzy, uczą się logicznego myślenia i współpracy w grupie, rozwijają talent konstruktorski i plastyczny oraz wyobraźnię przestrzenną. W czasie zajęć za pomocą aplikacji ARSights uczniowie mogą oglądać na dużym ekranie trójwymiarowe budowle.

Czas zajęć: ok. 75 minut


1. Dbamy o naszą planetę – wprowadzenie do ekologii

Ponieważ ochrona środowiska naturalnego stała się jednym z najważniejszych zadań współczesnego świata, na zajęciach zachęcimy do oszczędzania wody i energii, do segregowania odpadów, a także do obserwacji otaczającej nas przyrody podczas spacerów i wycieczek. Uczestnicy warsztatów mogą stworzyć plakat ekologiczny w programie graficznym i skonstruować z klocków K’NEX ruchome wiatraki, młyny wodne lub karuzele zasilane energią słońca.


2. Zielona energia

Celem zajęć jest poznanie odnawialnych źródeł energii: słońca i wiatru oraz przybliżenie mechanizmów działania elektrowni wykorzystujących tzw. zieloną energię m.in. podczas demonstracji urządzeń znajdujących się w MultiCentrum. Wyjaśnimy, czym się różni bateria słoneczna od kolektora słonecznego, pokażemy pojazdy solarne i nowości technologiczne oparte na wykorzystaniu zielonej energii, a uczestnicy zbudują ruchome konstrukcje z klocków zasilane solarnie.


3. Ekoteka

Do czego może służyć zielona energia? - prezentacja nowości technologicznych opartych na wykorzystaniu zielonej energii (mosty solarne, opony z pomarańczy czy zielona piramida w centrum miasta) oraz tworzenie ruchomych konstrukcji z klocków K'NEX zasilanych energią słońca.


4. Ekologiczne środki transportu

W czasie zajęć omówimy środki transportu nieszkodliwe dla przyrody, zastanowimy się, jak pomóc środowisku przy wyborze środków lokomocji, omówimy nowe ekotechnologie wykorzystywane w motoryzacji oraz zachęcimy do spacerów i przejażdżek rowerowych.


5. Segregacja odpadów

Na zajęciach powiemy, dlaczego warto segregować odpady i jak to należy w prawidłowy sposób robić, zwracając uwagę na tzw. elektrośmieci i przeterminowane lekarstwa. Uczestnicy warsztatów pracują przed komputerami, korzystając z edukacyjnych stron internetowych i budują z klocków K’NEX ażurowe pojemniki i kontenery.


6. Kraska niebieska i inne polskie ptaki chronione

W programie zajęć: prezentacja wybranych ptaków będących pod ochroną, wyjaśnienie pojęcia "Polska Czerwona Księga", dźwiękowe zagadki, praca w programie graficznym lub przy wykorzystaniu edukacyjnych stron internetowych oraz budowanie z klocków K'NEX.


7.  Zielone płuca świata, czyli bajkowa Amazonia

Tematem zajęć jest jedna z najciekawszych krain geograficznych, zwana „zielonymi płucami świata”. Dzieci poznają mieszkańców Amazonii i ich zwyczaje, zobaczą zwierzęta, które spotykamy tylko nad największą rzeką świata. Prezentacja jest inspiracją do stworzenia własnej bajkowej krainy w programie graficznym oraz zbudowania zwierząt z klocków K’NEX.


8. Kolory Madagaskaru

Podczas lekcji prezentujemy ciekawostki z życia Czerwonej Wyspy. Dzieci dowiedzą się m.in. co to jest endemit i jakie unikalne rośliny i zwierzęta zamieszkują Madagaskar, które drzewo rośnie „do góry nogami” oraz jaka palma poi turystów i wskazuje im kierunek.


9. Wielobarwna przyroda i kultura Chin

W trakcie zajęć prezentacja multimedialna o kulturze, tradycjach i przyrodzie Państwa Środka oraz tworzenie pocztówki z Chin w programie graficznym i budowanie pagody z kloców. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się m.in. tego, jak długi jest Wielki Mur Chiński, co to jest Festiwal Księżyca, w jakim mieście jeżdżą piętrowe tramwaje, ile narodowości żyje w Chinach i jakie gatunki zwierząt zagrożone wyginięciem zamieszkują tereny Chińskiej Republiki Ludowej.


10. Inteligencja i niezwykłe zdolności zwierząt (kl. III-VI)

Podczas prezentacji multimedialnej przedstawiamy najbardziej inteligentne gatunki zwierząt, zdolne do wykonywania zadań typowych dla ludzi. Uczestnicy zajęć dowiedzą się m.in. o zwierzętach, które rozpoznają swoje odbicie w lustrze, które potrafią malować, posługiwać się narzędziami, które mogą zaopiekować się osobą chorą, karmiąc ją łyżeczką i o takich, które są terapeutami lub „służą” w wojsku czy policji. Dowiedzą się również o ciekawych mechanizmach obronnych różnych gatunków. W części warsztatowej zajęć: budowanie zwierząt z klocków oraz twórcza zabawa przy wykorzystaniu programu graficznego lub edukacyjnych stron www.