MBP we Wrocławiu od 2002 r. prowadzi dostarczanie literatury do domu w ramach akcji „Książka do domu”. Usługa ta jest przede wszystkim skierowana do ludzi chorych, starszych, niepełnosprawnych ruchowo, którzy mają problemy z przemieszczaniem się oraz opuszczaniem swoich miejsc zamieszkania.


Korzystanie ze zbiorów Mediateki jest bardzo proste. Wystarczy podejść do lady wypożyczeń i zwrotów z ważnym dowodem osobistym i wyrobić odpowiednią kartę (karta z innej Filii MBP obowiązuje również w Mediatece). Zapisanie się do biblioteki potrwa około 5 minut.

Do Mediateki może zapisać się każdy. Zabierz ze sobą:

  • dowód osobisty (lub nowe prawo jazdy); przy zapisie prosimy o wpłatę 10 zł na Fundusz czytelniczy (wpłata dobrowolna)
  • przyjdź z ważną kartą z innej skomputeryzowanej Filii MBP, a  będzie ona aktywowana bezpłatnie również u nas

Pamiętaj, że:

  • jeśli nie masz jeszcze 18 lat kartę zobowiązanie podpisują za Ciebie rodzice lub opiekunowie prawni
  • jeśli zgubisz kartę biblioteczną musisz niezwłocznie poinformować nas o tym

Jednorazowo możesz wypożyczyć:

  • książki,  książki mówione i materiały do nauki języków - razem 5 sztuk -  na okres nie dłuższy niż 30 dni
  • 5 mediów: filmy, płyty muzyczne, 1 gra planszowa  - na okres nie dłuższy niż 5 dni

Poza obręb Mediateki nie wypożycza się:

  •  bieżących czasopism
  •  książek i mediów oznaczonych kolorem czerwonym.

Zbiory oznaczone kolorem pomarańczowym możesz wypożyczyć po wpłaceniu kaucji, jej wielkość zależy od wartości książki (informacja na ten temat podana jest zazwyczaj na wewnętrznej stronie okładki).

Za przetrzymanie zbiorów naliczane są opłaty:

  •  0,20 zł. od jednej książki, książki mówionej i materiałów do nauki języków / za każdy dzień po terminie zwrotu
  •  2 zł. od każdego medium  / za każdy dzień po terminie zwrotu

Korzystanie na miejscu: każda osoba, która odwiedza Mediatekę może skorzystać z naszych zbiorów bez względu na to, czy jest do nas zapisana czy nie.


Na stronie głównej katalogu zbiorów w górnej zakładce wybieramy opcje moje konto. Pojawia się wtedy okno, w którym należy wypełnić dwa pola identyfikator (numer karty) i hasło (pierwsze sześć cyfr numeru Pesel). Po zalogowaniu się można sprawdzić stan konta, klikając w poszczególne opcje:

  • wypożyczenia - stan bieżących wypożyczeń (terminów wypożyczeń i zwrotów, ostatnio dokonanych prolongat oraz limitów prolongat)
  • zamówienia - czy zostało zapisane i na jakim etapie realizacji obecnie się znajduje lista historii wypożyczeń - ostatnie 30 wypożyczeń
  • transakcje finansowe - należności za przetrzymanie książek możesz zlecić zamówienie - tylko z ważnym kontem bibliotecznym,dokonać zmiany hasła użytkownika. Hasłem może być wyrażenie od 3 do 12 znaków alfanumerycznych. Duże litery i znaki diakrytyczne (polskie litery) są rozróżniane,sprawdzić termin ważności konta
  • przedłużanie - istnieje możliwość samodzielnego przedłużania terminu zwrotu książki,o ile zbiory nie są przetrzymane,  a dana pozycja nie posiada zamówień. W zakładce Moje konto wybieramy opcje Wypożyczenia, następnie klikamy w numer pozycji którą chcemy przedłużyć  (1,2, itp)  po czym wybieramy opcje Kliknij,aby przedłużyć. Następnie zamykamy sesję.

Po zakończeniu sprawdzania swojego konta należy wylogować się z niego klikając przycisk koniec sesji.


Katalog można przeszukiwać dzięki opcji Wyszukiwanie.

Po wpisaniu tytułu, bądź autora i potwierdzeniu wyszukiwanej pozycji klawiszem Enter lub Dalej, należy sprawdzić, czy określona pozycja znajduje się w Mediatece (Filia 58) i czy znajduje się na półce. W tym celu należy kliknąć Wszystkie egzemplarze.

  • Jeżeli poszukiwana pozycja znajduje się na półce w bibliotece pole Termin zwrotu jest puste i nie można złożyć zamówienia.
  • Jeżeli książka jest wypożyczona, w rubryce Termin zwrotu widnieje data jej przewidywanego zwrotu i wówczas można złożyć zamówienie.

Możesz składać zamówienia przez Internet!

Zamówienie można złożyć na te pozycje, które są wypożyczone, bądź zamówione przez innych czytelników ( gdy w rubryce termin zwrotu, widnieje data zwrotu bądź informacja, że książka jest zarezerwowana). Składając zamówienie wybieramy opcje Wszystkie egzemplarze. Jeśli wybranego przez Ciebie egzemplarza nie ma na półce, to z prawej strony ramki nad Szczegółami pojawi się opcja Zamówienie. Logujemy się na konto (jeśli nie zrobiliśmy tego wcześniej) wprowadzając Identyfikator (numer karty znajdujący się pod kodem kreskowym i Pin (6 pierwszych cyfr Peselu). Potwierdzamy wprowadzone dane przyciskiem Dalej. Następnie wciskamy na dole opcję Dalej. System informuje, że zamówienie zostało przyjęte, a po chwili można sprawdzić swoje miejsce w kolejce. Jeśli na koncie pojawi się informacja: Zarezerwowane do...(data), książkę należy odebrać do wskazanej daty.

Zamówione filmy, płyty muzyczne, gry czekają na odbiór 5 dni.
Książki natomiast na półce rezerwacji czekają na Was przez 7 dni.


Chcąc usunąć zamówienie, musisz być zalogowany na swoim koncie bibliotecznym. W zakładce Zamówienia, należy kliknąć w numer porządkowy zamówienia, następnie na dole strony przycisk Usuń.  Jeśli jesteś pewien, że dokładnie to zamówienie chcesz usunąć, potwierdź. 

Uwaga: Nie można samodzielnie usunąć zamówienia, które czeka na odbiór w bibliotece. W tym celu musisz skontaktować się z nami telefonicznie lub osobiście.


Termin zwrotu wypożyczenia można przedłużać online. Całkowitym okresem wypożyczenia dla poszczególnych mediów jest:

  • dla książek, książek mówionych i materiałów do nauki języków - maksymalnie 60 dni (pierwszy okres wypożyczenia - 30 dni i wszystkie przedłużenia - maksymalnie do 30 dni od oryginalnej daty zwrotu)
  • dla mediów maksymalnie 10 dni (pierwszy okres wypożyczenia - 5 dni i wszystkie przedłużenia - maksymalnie do 5 dni od oryginalnej daty zwrotu)
  • Czytelnik po zalogowaniu się na swoje konto biblioteczne powinien wejść w zakładkę Wypożyczenia. Następnie należy kliknąć w liczbę porządkową wypożyczenia. Jeśli dana pozycja nie jest zamówiona przez innego czytelnika istnieje możliwość samodzielnego przedłużenia terminu zwrotu.

Możesz przedłużyć termin zwrotu wypożyczonych egzemplarzy:

  •  telefoniczne: tel. 071 347 12 68 lub 347 12 82
  •  mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  •  przez stronę www, logując się na konto czytelnika w katalogu
  •  lub u nas w Mediatece.

Rubryka: Status zamówienia

  • Na 30 dni – dotyczy książek, książek mówionych i wszystkich materiałów
    do nauki języków obcych
  • Na 5 dni – dotyczy mediów: filmów, płyt muzycznych, gier komputerowych
  • Niedostępny – egzemplarz w danym momencie wycofany z wypożyczania

Rubryka: Termin zwrotu

  • np. 24/06/2015 – termin, w którym upływa systemowy czas wypożyczenia
  • np. 30/06/2015 Zamówiony  - termin, w którym upływa systemowy czas wypożyczenia.
    Egzemplarz jest zarezerwowany przez innego czytelnika.
  • Zarezerwowany -  egzemplarz oczekujący na odbiór przez czytelnika
  • Zarezerwowany Zamówiony -  egzemplarz oczekujący na odbiór przez czytelnika oraz posiadający kolejne zamówienia

Rubryka: Status zamówienia w Moje konto

  • np. Czeka na pozycji 5  w kolejce. Termin zwrotu 02/07/2015 – egzemplarz wypożyczony do 02/07/2015.  Jesteś na pozycji 5 w kolejce.
  • np. Czeka na pozycji 5 w kolejce.  –  egzemplarz zarezerwowany dla pierwszej osoby w kolejce. Jesteś na pozycji 5 w kolejce.
  • np. Zarezerwowany do 30/06/2015 – zamówiony egzemplarz jest już do odebrania w bibliotece do 30/06/2015 włącznie.

  • jeśli masz pytania napisz do nas maila -  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • zadzwoń - telefon: 71-347 -12-68 lub 71-347-12-82
  • zapytaj bibliotekarza przy stanowisku informacji na miejscu w Mediatece